- DenBolle.nl - http://www.denbolle.nl -

Meer verschillen DK – NL

Vandaag bleek op diverse momenten dat er wel grote verschillen zijn tussen hoe nederland en denemarken dingen oppakken.  En dan te bedenken dat onze werkwijzes op exact dezelfde procedures en beschrijvingen zijn gebaseerd.

Voorbeeld :

Uitdienst melding NL

Uitdienst melding DK

Hardware defect NL (bijvoorbeeld een defect accu laptop)

Hardware defect DK

Daar staat tegenover dat andere dingen in Nederland geautomatiseerder verlopen, bijvoorbeeld aanvraag van toegang op netwerk bronnen.  In nederland webbased formulier invullen, dat snort automatisch de eigenaar op en vraagt om toegang met een ja/nee link en binnen een werkdag heb je die netwerk toegang toegekend gekregen. Voor Denemarken wordt een ticket gelogt, die gaat meteen naar local IT, die bepaald op basis van de naam van de netwerktoegang de eigenaar, belt die na, en als het toegekend is wordt handmatig de rechten toegekend.

Inrichten van nieuwe hardware gebeurd in nederland bijna helemaal automatisch, er wordt een zwikkie scripts op de pc losgelaten (en eventueel de oude pc) en die richten de nieuwe pc in, rossen wat software er op, kopieeren de gebruikersdata indien van toepassing en zetten een aantal basisinstellingen goed. Denemarken heeft alleen de basisinrichting windows geautomatiseerd. De rest gebeurd met de hand. Ook een laptop wissel gebeurt met de hand, dus er kunnen dingen vergeten worden.  Inmiddels is het deense basisinrichten wel naar nederlands model ingeregeld, alleen userdata migratie gaat nog steeds met de hand.

We kunnen nog een hoop van elkaar leren en ook wel overnemen denk ik.