- DenBolle.nl - http://www.denbolle.nl -

Meer Zumo 660 testen

Een van de laatste testen die ik kon uitvoeren is inmiddels achter de rug. Het spontaan uitvallen van de Zumo 660 tijdens het rijden beter in kaart gebracht.

Gebaseerd op dagelijks woonwerk verkeer bleek telkens op bepaalde punten dat ie uitviel. In eerste instantie leek dat nog het meeste op een freeze maar door de ongelukkige plaatsing van de aan/uit knop (rechtsboven, en zie met je linkerhand tijdens het rijden maar eens makkelijk te bedienen) was dat niet meteen duidelijk of het een echte free was.

Tijdens de ritten op de A1 en A28 (filepunten Barneveld (A30), knooppunt hoevelaken (A1/A28) en ter hoogte van Soesterberg (A28)) voor dagelijks woonwerk verkeer is het volgende getest met telkens de standaard instellingen:

[1]

Zumo 660

In een week wordt er ruim 10x gereden, waarvan elke ochtend minstens op 2 of 3 plekken file, en er minstens 20-45 min vertraging wordt aangegeven. De avondritten lopen wat anders, met een tussenstop in Apeldoorn, maar in principe geen file meldingen of file weergaven.

Gedurende de afgelopen 3/4 weken ben ik speciaal gaan rijden op de fouten die ik naar voren zag komen. Behalve een maf ietsje in de planning van dat ding kan ik vrij naukeurig pin-pointen waar ie de mist in gaat.

Heenweg (A1/A28, 100 km, ca. 20 km file gemiddeld, telkens zo rond 0800/0830 uur)

’s avonds (A1/28, 110 km, tussenstop Apeldoorn, zo rond 2000 uur, geen files)

Bovenstaande doet me denken dat de afhandeling van externe info (TMC) in combinatie met de beeldopbouw voor een probleem zorgt. Dit idee wordt versterkt doordat op cruciale momenten de schermopbouw erg traag verloopt en je kan zien dat de opbouw van de weergegeven info gelaagd is. Het feit dat gebruik van TMC opzich geen directe invloed heeft op het uitvallen (blijkens de uitgeschakelde en normale routekaarten) sluit denk ik de rol van TMC alleen uit.  Zodra het scherm (van normale weergave naar verkeersweergave) geschakeld wordt ontstaat het uitvallen van de Zumo.