- DenBolle.nl - http://www.denbolle.nl -

De hechtingen mogen er uit – Operatie Gwyneth – III

En ze is helemaal af!
Woensdagavond en nacht zijn de hechtingen van de laatste plastische chirurgie verwijderd en is ze voorzien van nieuwe stripping. Afgelopen vrijdagavond zijn de file passage lichten (of eigenlijk de schakelmodule daarvoor) aangebracht.

Woensdagavond (een weekje later dan gepland) ben ik weer bij Oneday in Ede [1]. Nadat ik vorige week was weggestuurd met de nodige tips voor wondverzorging en huidverzorging had ze een beste ont-siliconenbeurt gehad.

De start en hoofdrolspelers :

Chef Creaties OneDay en evil genius :

[2]

"Pain? Pain is pleasure ghar ghar"

 

 

[3]

Gwyneth - St1100

 

Alles wat ook maar enigzins als lak te zien was, was door mij voorzien van een goed poetsmiddel maar daardoor kon de eerste plakavond niet veel gedaan worden. Die bleef dus bij een eerste opzet die als leidraad voor de rest zou dienen. Daarbij was er voor de vervolg afspraak ook het nodige ontwerpgedoe nodig dus daarom afgelopen woensdag de laatste actie.

Na de eerste plakavond zag ze er zo uit : het PanEuropean logo is verwijderd en de kappen rond het blok zijn voorzien van reflecterende folie :

[4]

Eerste avond : basis folie aangebracht, base voor de rest.

De tweede avond

Na het gebruikelijke ritueel (schapie schapie schapie) de plakoperatieloods in. Eerdere ontwerpen worden afgekeurd. Past niet op de een of andere manier, en het ‘pakt niet’. Ook wilde ik bij nader inzien de originele striping op de koffers er af hebben.
‘Je weet hoe het werkt..’ zegt ie tegen me als ik over een aanpassing op die koffers begin. Met een verfbrander wordt de lijm zacht gemaakt en haal ik de striping er af.

[5]

Eerste opzet, van de week ervoor.

Ondertussen boven in het atelier worden de foto’s van de vorige week erbij gepakt en beginnen we met het trekken van wat lijnen. ‘Hoger’ – ‘Breder’ – ‘verder door naar achteren’ – ‘Als we dit zo doen dan moet de kop leeg blijven’ en zo gaat er een dikke twee uur voorbij. Dan is het contour af, maar moet er nog worden na gemeten voor we de reflectiefolie kunnen laten snijden. ‘Meet dat en dat stuk eens?’ Als ik de lengte doorgeef grinnikt ie tevreden, ‘Dan is daar tot daar 32 cm?’ “Yep” En zo klopt de maat voor het raamwerk. Het enige wat we moeilijker voor elkaar krijgen is de bolling en curve die her en der in de kuip zitten.

De opzet vordert snel :

Van dit :

[6]

Opzetten van een baseline op de kuip

via

[7]

Als ik nou eens.....

 

naar dit :

[8]

Definitieve opzet, snijplan over foto geprojecteerd

Tijdens het snijden ontvet ik de motor weer. Door het verwijderen van de siliconen vorige week en het mooie weer zijn de vliegen en ander zwevend ongedierte als kleine meteoren ingeslagen en zitten muurvast. Poetsend verdwijnt het meeste en kunnen we gaan beginnen met het ‘stikkers plakken’ zoals ie zijn eigen werk noemt.

In de loop van een dikke twee uur (en die vliegen op de een of andere manier zo voorbij) komen de eerste onderdelen er op. Als ik eens informeer hoe brandbaar die meuk is die we gebruiken voor het ontvetten wordt de basis gelegd voor een klein paniek(k)rampje..
Grijnzend zegt ie dat die zooi echt lekker fikt..

Paniek!

Na een korte pause weer aan de slag: tussen alle spuitbussen pak ik de volgende bus ontvetter en spuit de kop van Gwyneth in. In plaats van de alcohol achtige vloeistof zit er ineens een wittig-gele laag op de lak van Gwyneth. Ik ros een stuk papier erover maar te laat. Het stolt en het papier kleeft vast. Op het etiket staat wat droogjes “contactlijm – spray”

AAARHGGHHHH!!!!” schreeuw ik.

“Mhhm?” klinkt het rustig onder de motor waar de stikkerplakker een lijn vastzet.  “Holy motherfucking shitzooi – contactspray, geen ontvetter!!!” probeer ik kort de ramp samen te vatten. “Ah.. en nou zit ie vol papier zeker” klinkt het kalm.  “Ja, ennouh? “ push ik met lichte drang. Gevoelsmatig heeft Gwyneth een slagaderlijke bloeding en snapt de chirurg niet meteen wat de impact is.

[9]

Na het snijden met transferfolie overzetten op de kuip

[10]

Zijaanzicht met transferfolie

 

Hij maakt zijn stukje af en staat grijnzend op. Ergens tovert ie een magic-juice tevoorschijn en spuit de plekken in.  In gedachten zie ik alle lak er al af druipen en het plastic oplossen maar niets van dit soort rampjes..  Na wat inwerken wrijft ie de plek schoon.  WTF?  Als ik eens informeer of ie denkt oud te worden met alle chemicaliën lacht ie.

Ondertussen komen de folies op hun plek :

[11]

Transferfolie verwijderd : eerste striping is zichtbaar

Kijkend naar de koffers heeft ie ineens een idee, en rent naar boven. Daar frummelt ie wat aan lijnen, en een copy/paste later staat waar ooit het ST1100 type stond ‘DB’ Aan de achterkant van de koffers wordt voor de zichtbaarheid/attentie een rood vlak aangebracht :

[12]

Koffers ontwerpen - links basis lijnen rechts met reflectie

Dan aanbrengen van de reflectie stroken :

[13]

striping koffers aanbrengen

Zoals het een goed vakman betaamt is ie niet tevreden met mijn ontvetten :

[14]

'Ik dacht dat je dit ook ontvet had ? " poets poets poets

En dan de rode attentie stroken aanbrengen, bewust niet reflecterend zodat  mensen die er achter rijden geen hinder ondervinden :

[15]

Passen - meten

[16]

Strak afwerken..

En dan de test natuurlijk: is ze beter zichtbaar in donkere omstandigheden? Zijn de lijnen wat zichtbaarder en de contouren duidelijk? De eerste foto’s geven een prima indruk :

[17]
Test 1 – links zonder, rechts met reflectie
[18]

Test 2 - links zonder - rechts met

 

Detail :

[19]

Kuip detail

[20]

Koffer detail

En zo is op één heeeeel klein dingetje na Gwyneth officieel de mijne. Eigen layout, her en der mooi maatwerk oplossingen en een eigen smoel :  Mijn stoere griet is af.

Reuze dank aan :

voor alle striping, folies, tijd en lol die we samen hebben gehad in dit project.

voor alle maatwerk op electronica, electra, lol, koffie, koekjes, koekjes, snoep, koffie, geduld en uitleg.

En dat ene kleine dingetje?

De paneuropean / ST1100  heeft officieel alleen een links – rechts richting aanwijzer, maar geen alarmlichten. Via mototronix [22] de Alarmlicht met GrootLichtknipper- module [23] besteld en deze ingebouwd (of liever : chef specials bij Koerhuis) wat het volgende oplevert :

*Video:mototronix - grootlicht alarmmodule