- DenBolle.nl - https://www.denbolle.nl -

iPhones – Bijna klaar

De afgelopen twee weken vlogen om. Het hok van broerlief met nestdrang vrat ook wat tijd maar de meeste tijd ging zitten in het iphoneproject. In iets meer als een dikke week zijn er bijna 130 uitgeleverd. Nog een paar liggen te wachten op hun bezitters.
Waar ik eerder een mannetje achter de schermen was bleek ik tijdens de ‘roadshows’ ineens een van de meest gewaardeerde medewerkers te zijn. Dat ik zomaar gratis en voor niets een iPhone, carkit, en ondersteuning het publiek in donderde speelt niet mee natuurlijk. Ze gaan echt voor mijn blauwe ogen 😉
Ondertussen heb ik mooi de gelegenheid eens te luisteren naar wat ze allemaal zeggen over / doen met IT, en kan ik weer eens mijn koppies-kennis bijwerken. Sommigen kende ik al, sommigen maakten weer indruk en anderen waren nieuw.

En na een dikke 600km in een automaat (grinnik, de eerste 600km dit jaar überhaupt in een auto) heb ik weer een hoop geleerd over onze medewerkers.

Ze luisteren niet.
Een van de dingen die ze zelf moesten instellen was de APN. Op de een of andere manier staat ie op de consumenten ingang bij vodafone en moest ie de zakelijke ingang hebben (office.vodafone.nl)
Een simpele 1.2.3 stap op de eerste pagina gezet, en bij de presentatie gemeld “Jullie zien de 3G status in de telefoon maar je internet doet het dan nog niet. Je moet een kleine instelling doen en die is beschreven op de iPhone FAQ/Error lijst. Eerste pagina, 3de regel.”
Het regent de dag erna meldingen bij de helpdesk waar ze klagen over het niet hebben van internet. Helpdesk heeft dit docje ook en kan dus helpen en terug verwijzen. Een gebruiker bel ik na. “Ik zie dat je geen internet hebt. Gisteren zat je op de eerste rij toen ik over dit probleem vertelde en keek ik je aan. Wat was er niet duidelijk aan mijn verhaal of de bijlage in de tas?” “Oh? Ah ik dacht dat dat niet voor mij gold”..

Ze lezen niet.
Een van de stappen die ze moeten doen is iTunes installeren en daarmee (zonder via het zakelijke netwerk verbonden te zijn) de iphone installeren/activeren. Dat wordt verteld, dat staat in de presentatie, en dat staat in de bijgevoegde handleiding. En de iPhone vraagt er zelf om. Hoe moeilijk kan dit zijn?
Een gebruiker maakt het echt heel bont:
Heye, met E. Die telefoon doet het niet… “
“Heb je die met de stekker aan de pc gedaan?”  “Nee, moet dat dan?”
Ik leg E. uit dat dat moet en dat ie iTunes moet installeren voordat ie daarmee begint. “iTunes?” reageert de andere kant verbaasd.  “Eh.. ja, zie mijn mails van [datum-1], [datum-2], [datum-3],  de presentatie die ik gisteren gaf, en de bijlagen in de tas? ” “Ah joh.. das veel leeswerk, gewoon de stekker erin kan toch ook?” “Tuurlijk, als het je lukt bel me dan even.. ”

Een kleine 10 minuten later belt ie me terug. Niet om te melden dat het gelukt was, hij had inmiddels iTunes geïnstalleerd maar om te melden dat de activatie niet werkt. Ik verwijs ‘m naar de QRC waar netjes op de voorpagina, in het tweede blokje dit staat vermeld. Ik lees het even voor zodat ie weet dat ik niets verzin. “Ah.. ik ga toch maar even lezen.. ” hoor ik aan de andere kant.

Weer een klein kwartiertje later… Belt ie dat hij geen internet op de telefoon heeft.  Ik verwijs ‘m naar de FAQ/Error bijlage, eerste pagina, derde regel.  “Ah.. ik ga toch maar even lezen..”

Weer een klein halfuurtje later belt ie weer “Hoe stel ik mijn mail in?” (is beschreven uiteraard). Ik schiet in de lach. “E. VRIEND, …. moment. Ik pak de documentatie, en ga die helemaal aan je voorlezen. Alle pagina’s. En om zeker te weten dat je alles snapt vraag ik na elke zin of je ‘m wil herhalen. Als we dat gedaan hebben gaan de we Apple papieren uit het doosje samen doornemen. Hoe lijkt je dat?” Even is het stil. Dan een wat schaapachtig gegrinnik aan de andere kant.. “Eh.. dat van die mail staat vast in de papieren he?”  “Jep. Alhoewel ik me afvraag of je die moet instellen. Je leest toch niets, dus waarom zou je je mail willen hebben op een iphone?” Een wat haastig “jajajajaja” gemompel maakt een einde aan deze kettingbeller.

Ze willen niet.
Een van de medewerkers die ik had ingedeeld heeft zich gedragen als voorspeld.
Ik had de medewerkers in 3 groepen ingedeeld.

Een notoire wilnietenkanniet’er meld zich de dag na de uitlevering: zijn wifi moet worden ingesteld. We hebben er bewust voor gekozen om alleen 3G te ondersteunen en dat meld ik  ‘m ook. Ook waar ie de hulp voor dat instellen kan vinden.
Ondanks dat kan ie het niet voor elkaar krijgen zegt ie. Maar maandag komt ie voor ie op vakantie gaat toch nog even naar kantoor, zodat wij dat kunnen doen. Navraag bij de helpdesk leert dat de betrokken medewerker ook daar al meteen op ‘instellen door IT’ aanstuurt.  Als ik  ‘m meld dat dat niet gaat werken flipt ie wat in de mail (copy/paste van org. mail ….)

Als het allemaal niet kan en geen support heb via de werkgever,
dan moet ik maar afzien van de Iphone.
Ik ga nu op vakantie en op z’n vroegst kan in de week van 18 juli ergens ruimte vrij maken om
bij jullie langs te komen. b.v. vrijdagochtend 22 juli vanaf 09.30 uur – 11.00 uur.
Nogmaals zoniet dan geeft de Iphone retour.

Ik hoor het wel.

Nou dat wordt dus een iPhone retour..

Gadgets- hebbe hebbe hebbe
Ons land is districtsgewijs in drie regio’s verdeeld : Zuid, midden, Noord. De eerste uitlevering is in Drenthe, in het noorden. Als ik de inschrijvingen voor Noord check staat er een vreemde naam tussen. Eentje uit Zuid. En dan ook diep uit zuid…
Als ik ‘m de iPhone overhandig vraag ik ‘m waarom ie op deze sessie intekende : “Mwah, ik was toch in de buurt.”

Bij de derde sessie een verzoek van de wagenparkbeheerder “Kan je melden dat ze onder geen voorwaarde de in de auto de mail moeten gaan lezen?” “tuurlijk, maar waarom?” “Nou de eerste auto zit al in elkaar. Heeft de vangrail gevolgd tijdens het lezen van de mail…. “

Enneh een iphone?
Nou eerlijk is eerlijk. De mail, de podcasts, zo’n redelijk alles-in-één ding. Ik zou ‘m prive wel kopen. Wel eentje met meer geheugen want de podcasts namen al snel een dikke 5Gb in en die moet ik nog zien af te luisteren. Moet dat een iphone zijn? Vast niet, een beetje smartphone kan dit allemaal wel doen, alleen de apple beldoos heeft wel een zeer makkelijk “eens dit progje proberen” mogelijkheid…
Maar wat wel tegen viel was de hoeveelheid DOA’s : op een ploeg van 130, waarvan er nu ca. 120 actief zijn er vier  die de geest gegeven hebben tijdens de eerste dag danwel niet eens te activeren waren. En de reactie van Apple/Vodafone?  Refurbised iPhones. En daar zijn we nog mee bezig om dat in orde te maken.

De auto wordt ingeleverd, lekker het pak weer aan, en op mijn lieve Gwyneth weer naar huis toe. Met een beetje geluk kom ik zelfs droog aan.