Kijk ook eens hier:

scheidslijnThink!scheidslijnThink!scheidslijnMAG - Motorrijders Actie GroepscheidslijnBoshuizen motorservice lemelerveldscheidslijnONeDay Reclame - EdescheidslijnLimes ICTscheidslijn

Chatambush

IT heeft een mooi woord : hallwayambush.
Het verschijnsel waarbij je als IT’er over een afdeling loopt of ergens bent en mensen je ineens nodig hebben. Vaak begint die ambush met een semi-verbaasd  “He, jij hier.. ” of eentje die de ambush wat verraad: “Nou ik je toch zie.. ” Waarna een heel verhaal volgt waarvan de basis ingrediënten altijd zijn dat ze een klein ditje of datje hebben, en waarom vooral het gebruik van de helpdesk onzin is. Wat ze eigenlijk doen en zelf vergeten is dat ze op een wat egoïstische manier voorrang afdwingen op de collega’s die wel op hun beurt wachten.

Inmiddels is ons lokale team getraind in dit soort ‘aanvallen’ en redelijk immuun voor de argumenten die door gebruikers worden neergezet om toch hun ‘kleine’ dingetje opgelost te krijgen. Dat je met één telefoontje je probleem door onze helpdesk kan laten oplossen is ze met moeite aan het verstand te brengen.

Maar deze guerillaoorlog tussen gebruiker en IT heeft een nieuwe fase bereikt:  chatambush..
Ze wachten tot wij ze aanschieten via chat voor vragen of oplossingen.  Zo ook onderstaande chat, een gebruiker wordt door me aangetikt i.v.m. de aanvraag extra software. Gezien de kosten van zo’n licentie wil ik even verifiëren of het de moeite is deze kosten te maken of dat we met een simpeler tool toe zouden kunnen.

Ze staat op afwezig, dus ik laat een recall verzoek achter. De ambush is in rood weergegeven, mijn strategie is totaal negeren welke hulpvraag er wordt neergezet:

15:21[DenBolle  ] If you return,please ping me.
15:22[ zij      ] hi
15:23[ DenBolle ] ik zie een approval voor me klaar staan
                  mbt photoshop. Waar heb je die software voor nodig ?
15:24[ zij      ] heb ik aangevraagd voor onderhouden van XXXXX
                  kan ik via een MAKKELIJKE weg deelnemen aan een live meeting/
                  ik heb er een die om 15u is begonnen maar ik kom er niet in
                  de link werkt niet
[ realiseer je dat zij nu dus al 24 min te laat is,
  en nog steeds geen actie ondernomen heeft ]

15:25[ DenBolle ] XXXXX --> de intrawebsites bedoel je ? Ga je dan echt
                  hi res foto's bewerken of zou je met een 'lichter'
                  pakket ook toe kunnen ? De licentie is nl. wat kostbaar.
15:26[  zij     ] https://www.livemeeting.com/[snip link]
                  ja misschien is het ook niet nodig om Photoshop te hebben,
                  maar ik heb een paar photoshop templates doorgestuurd
                  gekregen van het hoofdkantoor die daarvoor bedoeld zijn
                  en die kan ik nu niet gebruiken\
                  als er nog een ander programma is waarmee ik die kan
                  gebruiken graag
15:29[ DenBolle ] nee,die zijn er inderdaad niet, ik heb 'm approved,
                  dus het gaat nu weer verder
                  thx
15:30[  zij     ] ok thx

Waarna het ook weer stil was. [pfoe] Livemeeting is niet de meest handige tool op dit moment omdat binnen de Office 2007 omgeving het gebruik van het multilanguage pack tot crashes leid. M$ is er mee aan de gang, maar laat uiteraar dniets van zich horen.

Overigens : de basis oplossing is simpelweg de link uit de email copy/pasten in een browser waarna je alsnog die livemeeting kan gebruiken.

We moeten weer scherper worden, de users have found a new weapon.

Geef je commentaar: