Kijk ook eens hier:

scheidslijnThink!scheidslijnThink!scheidslijnMAG - Motorrijders Actie GroepscheidslijnBoshuizen motorservice lemelerveldscheidslijnONeDay Reclame - EdescheidslijnLimes ICTscheidslijn

Verantwoordelijkheid afschuiven.

Een poosje terug heb ik een minder vriendelijk gesprek gehad met een voorman van een bouwbedrijf. Er wordt op dit moment driftig aan de kade in Deventer gebouwd en als bijverschijnsel is de weg vergeven van zand, stenen en blubber.
Nadat ik daar al een paar dagen over heen reed ben ik gestopt en heb de dienstdoende voorman gevraagd wat aan deze situatie te doen. Nadat ie me eerst eens bekeek en inschatte in tot hoeverre ik een officiële functie had kwam het tegenargument :’Ik heb er een bord geplaatst (zie rechts) met een onderbord. Je moet je snelheid aanpassen.’ Totale bord ziet er ongeveer zo uit (foto niet van locatie):

J39 - onderbord bepaald de gevaarzetting

Als ik aangeef dat hij ondanks het bord toch een verantwoordelijkheid heeft als ‘vervuiler van de openbare weg’ wordt ie pissig en verteld dat ie zich niets van mij hoeft aan te trekken. Dat klopt en daar geef ik ‘m groot gelijk in. Hij wordt nog wat kwader en verteld dat ie wel een veegwagen stuurt als ‘m dat uitkomt, en ik moet niet zo moeilijk doen, er staat toch een bord.
Als ik dan fijntjes zeg dat hij met dat bord alleen aangeeft dat ik als weggebruiker kan verwachten dat er groot materieel de weg opkomt en ik daarom mijn snelheid moet aanpassen, maar dat dat helemaal niets zegt over de conditie van de weg met betrekking tot het zand, de stenen en de bagger wordt hij kwader. De opmerking dat er voor slipgevaar een ander bord is maakt ‘m niet vriendelijker.

Als we het einde van het gesprek naderen waarbij de patstelling is dat hij niet veegt en ik op m’n plaat zal gaan vat ik het gesprek samen. “Laten we het volgende vaststellen: U bent zojuist als voorman van dit bouwbedrijf door mij gevraagd de vervuiling die door mij aan u gemeld is op te ruimen. U erkent dat de vervuiling op de weg aanwezig is, en dat de transportwerkzaamheden inderdaad deze vervuiling tot gevolg hebben gehad. Tevens wilt u niet meteen wat aan de vervuiling doen maar wanneer het u uitkomt. Dit alles betekend dat u nu wetenschap heeft van de vervuiling, de verkeerssituatie en dat er aan u gevraagd is om in deze situatie handelend op te treden. klopt dat?

Even is ie stil en kijkt me aan. “Wat wil je daarmee zeggen?” “Wat ik net zei, klopt dat?” “Ja eh” probeert ie. “Kijk, het punt is namelijk dit. Je bent om wat voor reden dan ook over de zeik dat ik je vraag je meuk op te ruimen. Je borden kloppen niet, je bent verantwoordelijk en zojuist gewaarschuwd. Het eerste de beste ongeluk wat nu op die glibberbaan gebeurt is jouw of je bedrijfsverantwoordelijkheid. Met dito schadeclaim.” “Nou boeie, ik zie het wel.” foetert ie. “Prima, ik bel de gemeente en meld dit hele verhaal. Is het nou jouw probleem. Succes.”
Hij bindt wat in en zegt toe de rotzooi te zullen opruimen.

Maaaarrr……
Vandaag op de zelfde weg ligt al weer een aantal dagen een blubbergoedje waar ook al een paar dagen een olie of brandstof lekkend voertuig overheen rijd, en dus in een bocht.. zwiepert..
That’s it… Via de website van de gemeente een klacht ingediend: click and go. Kijken hoelang het duurt voor ze er mee aan de slag gaan.

Mocht je als motorrijder trouwens meer onveilige situaties tegenkomen dan kan je die ook melden via de site van de Motorrijdersactiegroep (MAG)

Geef je commentaar: