Kijk ook eens hier:

scheidslijnThink!scheidslijnThink!scheidslijnMAG - Motorrijders Actie GroepscheidslijnBoshuizen motorservice lemelerveldscheidslijnONeDay Reclame - EdescheidslijnLimes ICTscheidslijn

Schuberth - C3 - Fluo

Op het risico af dat dit een product plug wordt na een 1000km, waarvan de laatste 400km via een ‘vrij van rijkswege’ de eerste ervaringen met de Schuberth C3 helm. De oude Airoh Sv55 met BT-carkit staat sinds de laatste crash als noodhelm op de plank. Hij was inmiddels een dikke 3 jaar oud en dus toe aan vervanging.
Met het oog op de zichtbaarheid (zelfs met reflecterend ingebouwd hesje word ik nog goed over het hoofd gezien) kies ik voor de Fluo versie. Populair type want hij is duurder dan de standaard versie, en blijkens de spuitsporen in de randen is het gewoon een gespoten kleur, en niet een door en door kleuring in de composiet.

Pasvorm / Aerodynamica

De pasvorm is echt wennen. Na drie jaar rijden met een helm ontloopt je vervorming niet en voelt de nieuwe helm strak aan. Dat strakke wordt al snel wat minder maar nadert het niveau van de oude niet. De binnenkant is harder gevoerd dan de Airoh en de beluchtingsbanen (zie trouwens ventilatie verderop) zijn open in de voering aangebracht. De vorm van de schaal en voering is erg goed. Niet knellend tegen het voorhoofd, niet hakend tegen het achterhoofd. En dat is redelijk onverwacht. Schuberth geeft één meting op voor de maat. Rondom de schedel, en dan volgens een tabel wordt de maat van de helm bepaald.
Wat wel opvalt aan de hele helm is het verschil in gewicht. Hij voelt zo licht aan vergeleken met de Airoh dat je je af en toe afvraagt of ie echte gaat helpen als ik weer eens de afstapvolgorde door elkaar gooi.  De helm zelf genereert door de aerodynamische vorm inderdaad minder pseudogeluid dan de oude helm. Een ‘nadeel’ is dat door de pasvorm en aerodynamica de helm ook niet lift. Tijdens lange ritten kreeg ik het voor elkaar om de Airoh door de lift erg licht te laten worden en zodoende minder vermoeid te raken. De C3 kent dat niet op mijn motor en zet zich stevig vast.

Isolatie

Deze helm wordt in de diverse fora aangeprezen voor z’n geluidsarme kwaliteiten. Dat klopt deels.  Voorwaarde is dan wel dat je vol in de wind zit, en niet in de stream van de kuip / scherm. Dat houdt op mijn fiets in dat ik raar rechtop moet zitten en niet zoals normaal wat voorovergebogen.
Bij de helm wordt aan het kin stuk een extra stukje stof meegeleverd waarmee je de zogenaamde akoestische kraag helemaal kan afsluiten. Dit zal voor mensen met een wat smallere nek en minder uitgesproken kaak zeker handig zijn. In mijn geval met een wat dikkere nek [insert lolwut? opmerking hier] en brede kaak bleek het voornamelijk een wurg oplossing te zijn. Mijn helm, die ik draag met een bivak, past perfect in de standaard helm. De afsluiting bij kin/hals is prima op dat moment.
In rust (d.w.z. niet rijdend) hoor je in de verte de motor geluiden en lawaai om je heen. In combinatie met de oorproppen (zie ook deze knmv actie ) en rijden wordt het rustig. Aangenaam rustig. Te rustig. Door elke dag te rijden leer je aan de hand van de herrie je snelheid een beetje inschatten. Waar ik nu ruim onder de zelfde herrie blijf is mijn snelheid toch fors hoger. En dat zegt dan wel iets over het geluidsabsorberend effect.

Ventilatie / Zicht.

Vizier - Pinlock systeem

Deze twee moet je niet los van elkaar zien. In de afgelopen 1000km is regen, mist, zon etc. aan bod gekomen. Waar mijn Airoh na verloop van tijd van pure armoede open blijft staan en ik met tranende ogen rij omdat het vizier onbruikbaar is door condens, regen en druppels is deze helm een ware verademing.
Het vizier is van een Lock-it vizier voorzien wat eigenlijk een verkapt dubbel-glas oplevert. In het vizier zit een tweede kleiner vizier wat met een soort van siliconenrandje aan het grote vizier geplakt zit. Dat heeft zo z’n voor en nadelen. Dat binnenviziertje is met een vochtabsorberende coating bedekt voor extra effect. Binnen in de helm weggewerkt zit een zonneviezier die soepel te bedienen is. De eerste indruk leek dat ie zo soepel zou zijn dat met de eerste de beste  headnod het vizier naar beneden zou klappen maar dat is niet het geval.

Nadeel: door mijn houding, op een GPZ wat vooroverhangend, kijk ik tegen dat randje aan. Dat laat alle licht en zicht door, maar wel met een iets andere brekingsindex, en dus zie je dingen dubbel (alleen in dat randje). Daar is aan te wennen trouwens. Wat ook kan gebeuren is dat door het dubbele vizier sommige heldere dingen (weg belijning, auto’s) vaag dubbel te zien zijn. Maar dat is wel van de licht richttingshoek afhankelijk. Dat binnenvizier is er overigens ook uit te halen als je er echt niet lekker mee kan rijden.

Voordeel : Tja, in een woord: goed zicht onder vervelende omstandigheden.  Mooi weer, zon etc, dan heb je niet zoveel aan dat dubbele ruitje. Maar ’s morgens in de kou (beslaan vizier), mist (beslaan vizier), regen (beslaan vizier) kan je gewoon je vizier dicht houden. En dat is in Nederland toch wel als je veel rijd vaak het geval. Ook het ‘stads standje’ kan je achterwege laten. In de stad rij je (als je wil natuurlijk, wie ben ik om dat te bepalen) met gesloten vizier. De vizier ventilatie is voorzien van een ‘klik’ opening. Op de airoh is dat een stugge schuif en moeilijk te bedienen, maar hier met een simpele klik staat ie open en ontwasemd het vizier in no-time. De beluchtingsbanen in de helm zijn simpel van opzet maar doeltreffend. Twee diepere en twee minder diepe banen die over de schedel lopen komen in de nek uit waar de lucht weer de helm uit gaat. Boven op de helm staat een kleine luchtvanger die de lucht in de helm perst. Waar airoh met het zuigend effect de lucht de helm in moet krijgen heeft Schuberth een geforceerde versie, en die verneem je.  De eerste rit levert meteen “grotver wat een kou‘ op. Dan blijkt dat ze daarop voorbereid zijn. Op het punt waar de gaten door de helm gaan en de luchtbanen  beginnen kan je een soort van demper inschakelen. Dat zijn twee stoffen flapjes die voor de inblaas opening komen te liggen en zodoende de hoeveelheid naar binnen komende lucht afremmen.

Veiligheid.

Achterop de helm zitten twee popnagels. Dat zijn de bevestigingspunten van de kinband. Zie ook hier. Op deze wijze wordt voorkomen dat na een crash de helm van je hoofd te draaien is. Met alle gevolgen van dien. De vergrendeling van het kaakstuk gaat met twee metalen pennen en naar opgave van Schuberth ook met metalen klemmen. De knop voor ontgrendeling is zeer soepel te bedienen, en de helm gaat dan ook makkelijk open.
Een stukje vooruitgang is de kinband. Deze sluit met een ratelsluiting waardoor (zo werd me bij de Airoh waar ook deze sluiting op zit verzekerd) deze met één hand te openen is. Twee crashes later met de airoh blijkt dat dat niet werkt. De ene keer omdat het sleutelbeen verrot was en ik echt maar een hand had om te openen en de tweede keer omdat die klik zo strak zit dat zelf met twee handen als je onder een mercedesbumper je eerst je handschoenen moet uitdoen voor je verder kan. Schuberth heeft dat met een treklipje opgelost. De ratel kan je normaal bedienen, maar in nood (met een hand of iemand die de helm niet kent) verklapt een rood lintje waar je simpel aan kan trekken om de kinband losser te maken of te ontgrendelen.

Samengevat:

Een no-nonsens helm. Twee ventilatie schakelaars, en rechttoe rechtaan. Felle kleur voor zichtbaarheid en voelt als een rocksolid stuk bescherming. Het gewicht is mooi laag, en het geluidsniveau is ook onder niet ideale omstandigheden erg goed. De rust die de helm bied levert een voordeel ten opzichte van de rit-concentratie op. De bediening van de elementen (vizier, kaakstuk, ventilatie, kinband) is soepel en makkelijk in het gebruik. Paniekopening werkt uitstekend door het treklipje. De houdbaarheid van deze helm is groter, Schuberth geeft 5-7 jaar op.

Nadelen: Primair de prijs. De fluo versie gaat (advies) voor een 600 euro over de toonbank. De carbon versie zelfs voor bijna 1000 euro. En dat zijn voor ‘mooi weer rijders’ toch wel forse investeringen. Voor een all-seasons rijder is het meer te verhapstukken met een gebruiksduur van 5 tot 7 jaar  zit je dan op ca. 20 €ct per rit. Kan je korting krijgen pak die dan aan. Een tweede nadeel is dat de pasvorm vrij strikt is. Heb je een afwijkend voorkomen of zit ie gewoon niet lekker dan moet je een andere maat proberen. Dat dwingt je dan meteen naar nadeel drie: Gezien de prijsstelling zal niet elke motorzaak deze helm in alle maten voorhanden hebben, en misschien moeten bestellen. Dat levert dan weer extra wachttijd op als niet alles meteen duidelijk is. En als je ineens zonder helm zit zoals ik na een crash is het prettig dat ze in de buurt deze dingen wel hebben. Het bedienschuifje van het zonnevizier zit precies op de plek waar je de helm vastpakt bij het opzetten waardoor onbedoeld het zonnevizier naar buiten kan komen en je misschien toch op het schuifje (wat al erg soepel loopt) te veel kracht uitoefent. De tijd zal leren of dat een zwakke plek op de helm is.

En een ander nadeel (maar dat is een vermoeden): bij mijn ongevallen was voor de omstanders duidelijk dat ze van de helm moesten afblijven. Deels omdat ik bij kennis was maar ook door de mensen zelf. Wat nu als ze dat niet weten en je bewusteloos bent? Door de kinband constructie zit de helm goed aan je hoofd vast en kan ie er niet afgedraaid of geschoven worden.

Geef je commentaar: