DenBolle's hok

Semi Realtime

Tip : afbeeldingen staan verkleind op de site. Klik erop om ze vergroot weer te geven.
scheidslijn Think! scheidslijn

kijk ook eens hier:

scheidslijnThink! scheidslijnThink! scheidslijnMAG - Motorrijders Actie Groep scheidslijnBoshuizen motorservice raalte scheidslijnLimes ICT scheidslijn

Beste zijwieltjesbehoeftige,

ik had me voorgenomen om tot januari rustig aan te doen, maar je gedrag vandaag noopt me tot deze drastische zet.
Je gedrag vandaag was dermate stupide dat ik me gedwongen voel toch maar weer eens als een soort van belerende vader je op je gedrag te wijzen.
En natuurlijk snap ik dat je met je zijwieltjesdrager vindt dat je het mannetje bent, maar laten we reëel zijn alsjeblieft. Als je echt het alfa mannetje zou zijn hadden we dit probleem in de eerste plaats niet eens gehad. Dan had je een echte lease-zijwieltjeshouder gehad en niet de netniet modellen die je nou rijdt, of zo’n model waar je je een slag in de rondte voor geleend hebt omdat je buurman er wel eentje rijd.

De reden dat je in zo’n netniet model rijdt is omdat je het zelf consequent ook net-niet bent. Net-niet vooruitziend genoeg, net-niet begripvol genoeg, net-niet slim genoeg, net-niet collegiaal genoeg etc etc. Daardoor heb je net-niet de echte leasezijwieltjeshouder gerechtigde functie en zit je hoogstwaarschijnlijk nu op de bank net-niet naast de vrouw die jij wel wilde hebben.

Ik snap dat dat frustrerend is, maar doe daar wat zinnigs mee, en tracht je gebrek aan inzicht, relativeringsvermogen, vooruitziendheid en begrip niet te compenseren door je als een volslagen nono op te stellen en je kleinbepiemeldheid niet te verbergen met een manier van zijwieltjeshouderrijden waar de honden geen brood van lusten.

Je zal je afvragen waarom ik zo welwillend je net-niet zijn aanhaal. Omdat je gebrek aan inzicht, begrip en vooral respect een manier is om je te gedragen zal ik je nog eens vertellen waar je mij vandaag aan blootstelde.
De crash op de A1 bij Deventer vandaag, die motorrijder was ik. Je weet wel die jou liet schrikken, vond jij, omdat jij niet oplette en alle spiegels op je zijwieltjeshouder niet gebruikte omdat jij met je harses het belangrijker vond om te zien wat er was gebeurd naast je dan wat er voor je gebeurde. Terwijl je gewoon gas gaf op een weg die als een ijsbaan was. Ik had jou wel gezien, dat grote licht was helemaal nergens voor nodig. Omdat jij zijwieltjes hebt hoef je niet na denken dat het ding wat je bestuurd ook een moordwapen is als je niet weet waar je mee bezig bent.
Maar dat geeft niet, daar heb ik een claxon voor en een engeltje op mijn schouder. Ik vindt het helemaal niet erg om jouw gebrek aan inzicht van wat er om je heen gebeurd te compenseren.

Als ik afstand houdt tot mijn voorganger is het vanzelfsprekend dat je me groot licht geeft. Erg lief van je, maar maak je geen zorgen, mijn koplamp doet het wel, ik kan het echt wel zien. Wellicht dat je je collega zijwieltjeshouderrijders eens kan attenderen op hun defecte verlichting, maar dat zal wel te veel gevraagd zijn hè ? Dan kom je aan jullie zelf en je gebreken en dat hoor je liever niet. Trouwens, dat afstand houden is voor ons echt heel anders dan van jullie. Jullie zijn efficiënte rijders en kunnen daarom ook de laatste 2 cm tussen twee zijwieltjeshouders gebruiken. Wij rijden zonder zijwieltjes en hebben daarom meer ruimte nodig, sorry. Echt heel stom van ons. Die ruimte die we bewust laten vallen stellen we overigens graag beschikbaar voor een collega van je die ook zijn spiegels niet gebruikt en/of zijn clignoteur (ja.. die mag je opzoeken) en er graag gebruik van maakt. Zou je me dan wel een plezier willen doen ? Leg aan de zijwieltjeshouder achter me uit waarom ik dan weer een beetje afstand laat vallen. Als ik moet stoppen dan zijn de gemiddelde zijwieltjeshouderbestuurder dusdanig slappe piemels dat ze meteen de deuren op slot doen en vol gas wegrijden, en dat terwijl ik ze alleen maar wil vertellen dat ik die ruimte speciaal voor jullie maak.

Trouwens, met dat afstand houden, wat jij woest gebarend interpreteerde als onnodig linksrijden, ik heb vandaag geleerd dat je dat veel makkelijker kan oplossen. Jij compenseert de afstand die ik laat vallen. Het gaat als volgt. Ik rijd gewoon zoals ik altijd rijd, en houd echt gigantisch veel afstand, zeg zo’n 70 mtr. Ik weet het, wegpiraat die ik ben, het zouden er 66,66 meter moeten zijn als ik me aan de minimale afstand houd, maar ja, helm op, vizier, zie die 66 cm maar eens te schatten. Trouwens in die 70 meter kunnen toch zeker 7 zijwieltjeshouders. Omdat ik dus stiekem eigenlijk jouw wegdeel ook gebruik, boef die ik ben, rij je je zijwieltjeshouder precies onder mijn achterlicht. Dat past, als je bijvoorbeeld zo’n BMW 116 hebt (zo’n echte net-niet BMW zeg maar, de achterkant was te duur dus die kreeg je niet.) Het werkt perfect, we zijn twee voertuigen die toch maar de ruimte van eentje gebruikt, dus da’s hartstikke efficiënt toch ? Omdat het er wel een beetje gek uitziet doe jij dan je groot licht aan zodat iedereen kan zien dat we er aankomen. Is nog gezellig ook toch ?

Waar we het dan nog wel even over moeten hebben is dat ik jou niet zo goed kan aanduwen. Ik heb geen bumper, en dat draaiende voorwiel tegen jou zijwieltjeshouder aan, ik weet het niet hoor. Dat zou maar zo eens een heel raar effect kunnen hebben. Misschien dat ik je dan even voorbij moet en dat we even moeten overleggen wat het beste is, maar dan moet je er niet meteen vandoor gaan hoor. Dat grote zwarte pak is mijn heat-blower, niets om je druk over te maken, ik ben echt een heel verlegen jochie.

Wat ik je misschien ook moet uitleggen is dat ik, als zijwieltjesloze, maar een ding heb om rare fratsen op de weg te voorkomen. Dat is gas geven. Omvallen ? –> gas geven. Wegglijden –> gasgeven. Klem zitten tussen twee niet spiegelende zijwieltjeshouders –> gas geven. Gas geven is mijn enige serieuze redding. Jij hebt ABS, TRC, EDS, BS, AC, CC,  etc. etc. maar dat past allemaal niet op mijn zijwielloze plok. Er moet al zoveel mee, motor, tank, zadel, wielen, ikke dus al die duurbetaalde afkortingen pasten niet meer. Daarom moet ik wel opletten als ik rij, en rekening houden met bijvoorbeeld een gladde weg, of een slecht wegdek. Of ook nu met het wat koudere weer rekening houd dat ik niet zo snel reageer als normaal.
Misschien als je net wat meer (maar ja.. dat zal wel weer net-niet) inzicht en begrip zou hebben je je dat zou realiseren en me daarom net wat meer ruimte zou geven. Het hoeft niet hoor, ik bedoel er niets mee verder.

Nou we trouwens toch zo lekker gezellig interactief en constructief bezig zijn. Als ik mijn clignoteur gebruik bedoel ik daar ook wat mee. Nou verraad ik een beetje wat die clignoteur doet, maar het moet maar even. Als ik naar links sein dan wil ik links af, of als ik naar rechts sein wil ik rechts af.  Wat ik er heel duidelijk niet mee bedoel is dat je je zijwieltjeshouder precies voor mijn voorwiel moet gooien. Zie daarvoor nog even hierboven.  Ik heb de boekjes er nog even op nageslagen, maar volgens mij staat er in noch het zijwiellozenopleidingsboekje als het zijwieltjesbestuurdersopleidingboekje dat een zijwielloze die gebruik maakt van de clignoteur daarmee aangeeft “stort je zijwieltjeshouder er maar voor”.

Over dat onnodig links rijden. Zullen we daar afspraken over maken ? Als ik op links rij en je kan me normaal passeren rechts dan heb ik inderdaad onnodig links gereden. Moet je echt vol gas rechts er langs, en remmend en piepend ‘m precies in de luchtwervelingen van mijn voorwiel gooien terwijl je de auto op de rechterbaan net niet de bumper er af jaagt, dan zou ik dat gewoon links rijden willen noemen.
Gelijke monniken gelijke kappen uiteraard : als jij links rijd, en ik kan rechts zonder gas te geven je passeren, en rustig de vrachtwagen ontwijken was jij onnodig aan het links rijden ok ? Jullie zijn toch gek op de grote licht, maar sein dan alleen als ik voor je rijd als je het er mee eens bent, niet door de auto’s tussen ons in, dat staat zo slordig?

Even als zijwielloze en zijwieltjeshouder bestuurders onder elkaar : je zit toch tegen die net-niet gewenste vrouw op de bank te kijken nou, vraag eens of ze bij me achterop wil? Kan jij je weer uitleven op de snelweg, kijk ik of ik weer wat leven in d’r krijg. Lukt het niet met de plok, dan prik ik zelf wel leven in d’r.
Laat maar horen wat je er van vindt!

Fijne dag nog!

DenBolle,
Zijwielloze

15 commentaren op: Beste zijwieltjesbehoeftige,

  • mcvries

    Grinnik, zijwielmensen hebben soms het idee dat,omdat zij meer hebben betaald en dus een kreukelzone hebben, andere mensen maar met de consequenties moeten leven van het niet hebben van een kreukelzone…. Of ze zijn gewoon te stom om in te zien dat het voor motoren anders is.
    Joh, we hebben allemaal van dit soort wenkbrauw verkreukelende ervaringen. Jojo’s met een rond stuur denken net even te vaak dat ze gewoon in de woonkamer zitten, terwijl ze een moordwapen over de weg jagen..

  • Evolutie ten top..
    In nog geen 24 uur hebben we mensen in twee soorten met hun sub soorten verdeeld : orde zijwieligen, suborde rondsturigen, soort zijwielmens VS orde zijwiellozen, suborde balksturigen, soort zijwielloosmens

  • mcvries

    Grinnik, het kan hard gaan…
    In GB is een subsoort van vogels ontstaan door het wintervoederen in een tijdspanne van 15 jaar.
    Denk daar maar eens over na..

  • NOTShe

    Moordwapen? Ach welnee…
    Het is natuurlijk wel zo dat jullie jezelf een status aparte hebben toebedeeld, terwijl daar niemand om gevraagd heeft. Het olijke gezwaai tegen collega-motorrijders geeft al aan dat jullie zwaar in de minderheid zijn. Zeg nou zelf, als automobilist doe je dat niet, ziet er niet uit namelijk. En ondanks jullie vlammend gespoten chassisjes, bijpassende lederen outfitjes en helmen nemen jullie nu eenmaal minder plaats in op de weg en betalen minder wegenbelasting. Dan neem je toch zonder te klagen genoegen met een kleiner plekje? En omdat een motorrijder nu eenmaal kwetsbaarder is dan een automobilist, maken we daar graag gebruik van. Met in gedachten de bedreigend aandoende samenscholingen van hordes motorfietsen op parkeerplaatsen en ellenlange karavanen op de snelweg (gezellig naar de TT!) leven we onze frustraties op het werk of thuis uit op een tweewielertje, of een kleinere auto wat mij betreft, dat is dan heel normaal. Winnen we ook eens. Voelen we ook eens wat een vrachtwagenchauffeur voelt. Survival of the fittest, zeg maar.

    (Kom maar….:-P)

  • She

    OK, ok, ik ben het wel 😛

  • Trouwens.. automobilisten steken ook gepast het vingertje naar elkaar op. Vaak hebben ze dan zo’n regenboog sticker op de kont van de bolide zitten of een visje…. dus het zwaaien naar blije soortgenoten is niet alleen iets van de zijwiellozen.

  • mcvries

    @she…. GRINNNNNNN.. weet je, als in de VanDale gaat kijken dan staat het onder de K.

    De Kift…

  • She

    ja duh, en niet alle motorrijders zwaaien naar elkaar, zo kan ik het ook…
    Er zijn ook zijwiellozen die beter met kunnen rijden. Vanwege het klaverbladracen en de idiote snelheden die in NL toch echt niet kunnen. Zeg daar eens wat over, want zo kom je aan de reactie die je oproept. En das juist het enge…

  • She

    @mcvries: slaap licht vannacht…heeeel licht…

  • mcvries

    @she… valide argument, (two posts up).
    Maar een hele serieuze vraag: Heb jij persoonlijk al eens een klaverblad racer gezien, of een motorrijder die 180+ voor bij kwam scheuren?
    En, als aanvulling, heb je wel eens een automobilist ‘vreemd’ zien doen?

  • @ McVries / She
    Klaverblad racers heb ik persoonlijk nog niet gezien, ondanks dat ik bij een klaverblad woonde. Wel van horen zeggen en een keer op tv (blik op de weg volgens mij) en 180+ eh… nou tja.., sept 2008 meen ik, een naheffing weggebruik € 600,- waarbij er ook iets stond over max snelheid en gemeten enzo.

    Maar in essentie hebben jullie gelijk. Er wordt idd te hard gereden waar het niet kan. Maar er wordt ook te zacht gereden waar het niet kan (invoegen snelweg met een luxewagen met ca. 50/60 km/h).
    Maar mijn primaire insteek is dat mensen elkaar op de weg het licht in de ogen niet gunnen en zonder zich te realiseren wat hun effect is en een beetje aanmodderen.
    Komt een luxe auto de snelweg op met 60 blijf ik rechts rijden, je maakt maar snelheid ipv een file te veroorzaken. Een vrachtwagen daarentegen, ga ik voor de aan de kant, die gaat al op topvermogen de weg op.

    Maar een automobilist die zijn papieren bijwerkt op het stuur terwijl ie met z’n collega aan het bellen is ? Die maakt van zijn auto een moordwapen, en zal vol overgave tegen de verkeersdienst zeggen “meneer, ik heb die motor niet gezien, hij zal wel te hard hebben gereden”…

  • She

    En nou ff serieus: dat heeft dan toch niks te maken met alle automobilisten? Maar in casu met de idioot die vindt dat ie het recht heeft om je rechts in te halen, wat ie ook bij een auto zou doen omdat dat zijn zogenaamde recht is. Zo ook met vrachtwagens die elkaar tijdens spitstijden moeten en zullen inhalen, want 2 kilometer harder kan net. Daar krijg je pas files van…
    Het is het generaliseren wat jullie doen (onderverdelen in subgroepen) wat mij jeukt: er zijn genoeg bewuste automobilisten (ik pretendeer er een te zijn), er zijn er alleen veel en daartussen heb je inderdaad lui met een mentaliteit die strafbaar zou moeten zijn. Maar dat heeft weer niks met motoren te maken.
    Als motorrijder moet je dubbel of misschien wel triple bewust zijn van je kwetsbaarheid en inderdaad je fiets goed kennen. Niet alleen voor jezelf kijken maar ook het blikveld en de reactie van de ander(en) kunnen inschatten.En dan nog.

    Plok en prik voorzichtig 😉

  • @She “Het is het generaliseren wat jullie doen (onderverdelen in subgroepen) wat mij jeukt: er zijn genoeg bewuste automobilisten (ik pretendeer er een te zijn), er zijn er alleen veel en daartussen heb je inderdaad lui met een mentaliteit die strafbaar zou moeten zijn. Maar dat heeft weer niks met motoren te maken.”
    Klopt, en de goede automobilisten zullen zeggen “laat die DenBolle maar ouwehoeren, ik doe het goed” en voelen zich niet aangesproken en terecht. Maar ik heb er maar ééntje nodig om mijn helm te slijten tussen carterpan en het asfalt. En de reden dat ik zo van leer trok was dat ik op een dag woon/werk verkeer op 2x 100 Km toch een dikke 8 of 9 keer zo’n sukkel tegenkwam, en da’s dan 7/8 keer meer als ik nodig heb.

Laat commentaar achter op DenBolle Toch maar niet