DenBolle's hok

Semi Realtime

Tip : afbeeldingen staan verkleind op de site. Klik erop om ze vergroot weer te geven.
scheidslijn Think! scheidslijn

kijk ook eens hier:

scheidslijnThink! scheidslijnThink! scheidslijnMAG - Motorrijders Actie Groep scheidslijnBoshuizen motorservice raalte scheidslijnLimes ICT scheidslijn

Dan maar een laffe sukkel

Afgelopen weekend op de weg waren er ze er weer. De mooiweer motorrijders. Te herkennen aan de net wat minder zekere motorbeheersing, kleding die wel goed staat maar voor geen meter beschermd en vooral het rijden in een groep(je) zonder dat de verkeersregels gelden.

Op de rit voor zondag reed ik achterop zo’n groepje. Twee stellen met een kind achterop. In eerste instantie leek het wel normaal maar na een dikke 2 km achterop gereden te hebben was het net anders. Een van de meiden op de motor had een stoere helm en jas en een spijkerbroek aan. Die tekent wel leuk maar de bescherming is nihil, zelfs met kevlar stukken er in. Tijdens het aanrijden naar de dijk gingen ze los. Meneer op de shopper die het fietspad gebruikte om langs de auto’s te schieten, en daardoor de samenhang van de groep uiteen trekt.
De spijkerbroek staat daardoor samen met mij voor een verkeerslicht. Ze kijkt even en schiet dan toch vol door rood. Om de groep weer in te halen. Daar kan ik met de kop niet bij. Je staat stil, je groep (die dus duidelijk onvoldoende spiegelt) jakkert door want zon, want warm en want “We zijn motorrijders”, en dan toch de gok nemen om met een motor vol gas op te trekken, door rood te schieten zonder enige kleding die je dan ook maar ergens tegen beschermd.

Vanochtend weer zo’n figuur. Ik was aan de late kant en had er dus de sokken in. Eerst een dikke 10 minuten om pak en alles in orde te hebben en dan opstappen.

A28, ter hoogte van Staphorst. Snelheid nu 137km*h-1

Met een gemiddelde van rond 130-140 suis ik over de A1 richting het westen. Vanaf de A50 draait de andere motorrijder de A1 op, ook naar het westen. Na enige tijd haalt ie me in. Op zich niets mis mee, motor was er voor geschikt. Maar die kleding? Even aanhaken. Diverse keren zie ik ‘m vol in de hoohnoutoch-ijzers gaan terwijl ik de snelheid naar de 160 gooi om ‘m bij te benen. Hij blijft uitlopen en na enige tijd ben ik pas bij ‘m.

Stoere fiets, goed gebouwd voor snelheid, helm en spijkerbroek, flubberjack en sportschoenen zie ik over de snelweg schudden. Effectieve demping bij 160 km-h : nada / noppes. Remmend en optrekkend jaagt ie tussen de auto’s door en ik laat de snelheid zakken. Ben ik dan echt zo’n watje met m’n pak, broek, en schoenen? Tuurlijk rijd zonder lekkerder (soms), maar over het algemeen is zo’n pak je enige redding als er toch wat onverhoopt fout gaat. En als het zo warm is als aflopen zondag en ik voor een stoplicht sta te wachten terwijl door een kekke bips mijn eigen temperatuur omhooggaat en Frederique vol de blower aanzet om ook af te koelen dan zou ik ook wel in een korte broek op de motor willen. Beetje de wind langs me voelen en door de haren, maar no fucking way dat ik dat doe. Afgelopen week weer 3 motorrijders aan snot gereden en ik vraag me dan wel eens af of die het met kleding wel zouden gered hebben. Niet dat het zaligmakend is, maar is toch weer een extra bescherming

Jaren geleden toen Ogrish nog een beginnende site wat had je goregallery.com. Het betere fotowerk voor de sterke maag. Daarop stond een zeer ontluisterende foto-serie die ook echt als educatie te gebruiken was.

  • Scene 1 : wegdek, motor op de zijkant, stil ligende motorrijder.
  • Scene-2 : Motorrijder op operatietafel, foto tot de borstkas. Degelijk pak, goede schoenen.
  • Scene-3 : pak wordt met geweld geopend, zo sterk is het leer.
  • Scene-4 : opname benen / borstkas. Blauwe plekken en een gebroken enkel. Geen zware verwondingen die op een reden voor die operatietafel zouden kunnen duiden.
  • Dan scene-5 : foto van de schedel. Althans, wat daar voor doorging. De motorrijder had geen helm gedragen, was ten val gekomen en met de kop tegen het asfalt geslagen, met een relatief lage snelheid. Schedel opengebroken en inhoud over tig vierkante meter uiteen gespat. Conclusie : met een helm op had ie ook een zere donder gehad en een gebutst ego, maar het wel kunnen navertellen.

Die motorrijder zat beduidend strakker in het pak dan het merendeel van de mooiweer rijders die ik afgelopen dagen heb gezien en had rustiger gereden, en toch kon ie het niet na vertellen.  Laat mij dan maar slome henkie zijn met een zweetpak, met stukken op gewrichten, en een zweetreet en plakknieën als ik van de motor af kom, maar het weeg niet op tegen de schade die het wegdek aan je kan toebrengen als je verkeerd afstapt.

Stel je voor dat je naar een volwassen vent stapt op de motor, met die foute kleding aan. En stel ‘m de volgende vraag “Joh, zou jij die muur daar een eens een scheef knietje willen geven?” Je zal worden aangekeken alsof je een volslagen debiel bent. Maar de schade van de ene knietje wordt bij een motorval / glijpartij in de eerste 0,1 seconde al aangericht, en dan moet je nog heel even..

Commenteer