DenBolle's hok

Semi Realtime

Tip : afbeeldingen staan verkleind op de site. Klik erop om ze vergroot weer te geven.
scheidslijn Think! scheidslijn

kijk ook eens hier:

scheidslijnThink! scheidslijnThink! scheidslijnMAG - Motorrijders Actie Groep scheidslijnBoshuizen motorservice raalte scheidslijnLimes ICT scheidslijn

Tís ook niet goed of er mankeert wel wat aan.

Afgelopen weekend nadat ik als echte Hollander dacht een mazzeltje te hebben mijn Zumo geüpdatet. Eerder waren hier al de belevenissen van de Zumo 660 te lezen en daar zaten toch wel haken en ogen aan. Fijn apparaat en doet wat ie moet doen, maar heeft zo bij tijd en wijle een eigen willetje.

Eind vorige week bleek tijdens een rondje Nederland dat een kruising die er uitzag alsof ie net klaar was al hoog en breed in de kaarten te staan, maar de bijna 7 jaar geleden omgelegde weg die ik elke dag rij staat nog steeds dwars door een weiland.  Dus tijd om eens kaarten te updaten.

Garmin heeft twee aanbiedingen : eenmalige update a veel en een lifetime update mogelijkheid (waarbij het leven dan voor het leven van de Garmin staat) waarbij je voor ietsje meer 4x per jaar je kaarten kan updaten. Als goed en zúnig Nederlander even op de site gekeken. Life time update $109.99 (zeg €76) of in Nederland €89 euro.  Grin grin..  Zumo aan de pc, pc op Amerikaanse website ingelogged, en gegevens ingevuld. In gedachten die 13 euro al aan een fles wijn met kaas besteed en klaps, de val gaat dicht. Nadat ik invul dat ie voor een Nederlander is vind de site dat ik in euro’s wil afrekenen en betaal ik alsnog de €89.00 Kakc. Kut IT’ers met je lokalisatie scriptjes.

Maar affijn, nieuwe firmware upgrade (4.10 die er al op stond, maar waarvan Garmin vond dat ie toch meer 4.10 moest worden) en na een download van een kleine 2 uur de volledige mep Europese kaarten erop. Mapsource ook meteen geüpdatet. En dus aan het rijden.
Die zumo is op zich wel stevig. Regen, vorst, sneeuw, vloeken, en crashes: hij doet het nog steeds.

Dus maandag ochtend met -3 op de motor, ballen zitten onder m’n oksels, Daphne heeft er duidelijk geen zin in en toch rijden maar. En verrek. De kaart opbouw is soepeler. Waar ie vaak haperend de hele kaart neerzette blijft ie nu op de snelwegen soepel volgen en weergeven. De TMC moet weer ingeregeld worden maar dat is gezien de vakantie geen probleem. Geen files die me echte parten spelen. En stiekem is dat wat jammer, want ik had al een tijd steeds sterker de indruk dat de combinatie TMC weergave, file rijden en kaartweergave voor een uitval zorgde. En weer wat later bleek dat het niet echt uitvallen was, maar een soort van scherm uitschakelen want bij het wegrijden ’s avonds (als ie ’s morgen was uitgevallen) was de eerste melding ‘low battery‘ en bleek ie dus de hele tijd aangestaan te hebben. Reproduceerbaar? Nee, geen enkele mogelijkheid. Alleen dat bij file rijden ie ineens plat lag. En dat zie je niet gebeuren als je geconcentreerd tussen de auto’s doorrijd.

En tot dusver lijkt alles goed te gaan. Tot gisteravond. Niet dat ie uitvalt maar weer wordt ik in de wielen gereden door de algoritmen die de routes bepalen.

Al eens eerder bleek dat bij een rijroute van Amersfoort via Utrecht naar Hilversum hij bij knooppunt Rijnsweerd de route over de meest rechterbaan gooit.

Deze was handig ? (rood mijn idee)

Dus afslag Bilthoven volgen, en weer de A28 op, en dan pas de A27. Kortste route schijnbaar maar niet handig. En na de update vanuit Garmin heeft ie er weer een gevonden. Vanuit Utrecht richting het noorden/oosten weet ie op het knooppunt Hoevelaken me eerst richting A1 te dirigeren, gevolgd door de opmerking volg richting Zwolle. Door de wegwerkzaamheden houd dat nu in dat ie me op een muur van schrikhekken afstuurt en weer de A28 opstuurt.

Dus, uitval is nog steeds onzeker, kaarten worden soepel weergegeven, maar je mag eerst zelf kijken welke route ie je opstuurt.

Meer informatie en discussies over de Zumo 660 en de updates zijn te vinden op het forum van GPS.Nl (Waypoint) via deze link

Commenteer