Kijk ook eens hier:

scheidslijnThink!scheidslijnThink!scheidslijnMAG - Motorrijders Actie GroepscheidslijnBoshuizen motorservice lemelerveldscheidslijnONeDay Reclame - EdescheidslijnLimes ICTscheidslijn

Verschil DK en NL

Vanochtend lekker gestart. Afgelopen nacht heeft het ge-onweert en waren de start temperaturen mooi aangenaam en niet super klam, 22 graden.

Mijn collega is deze ochtend vrij dus ik start alles op.  Uiteraard gaan er dan meteen dingen mis. De backup problemen die we eerder hadden escaleren. De VM-omgeving maakt meer ruzie met de taperobot dan dat ie backuped. Ons eerder aangemeld incident komt terug met de vraag om de bekabeling te testen.  En toen werden de verschillen duidelijk.  Kabel testen.. ah ja.. Maar welke server is dat dan ? In het data centrum staat de ESX toren, datacomm toren, een toren met oude servers, sommigen draaien niet eens meer, anderen liggen er los op. “ Let’s hope we don’t have poweroutage, it will never boot again”  Sommige deense ups’en lijken meer op servers dan accu’s.

Mhm.. in nederland overal een sticker op met naam, ipadres, etc. etc. Duidelijke kabels die servers met de coreswitches verbinden, labels etc.

Terug op mijn werkplek echt back to basic..

– > ping server (ok), server overgenomen, (ok) mhm.. kabel probleem ? Er schiet me een tip van mijn manager in nederland door de kop –> nic hardcoded op 1Gbps/full zetten.. Gedaan, stond idd op auto.

Ok, maar nou weet ik ondertussen nog steeds niet welke bak het is.  In het centrale systeem achterhaal ik dat het een HP is, 380, G4.. ah.. daar waren er maar een of twee van, dat scheelt. Na enig gehannis de juiste machine gevonden. Poort aansluiting, hebbes.. Fuck.. die poorten worden in een andere ruimte aangesloten.. niet in dit hok. Hok gevonden, en daar zie je de droom van elke it’er… een patch kast om door een ringetje te halen NOT !

De kabels en kleuren zitten zo door elkaar dat de kast op een afstand een zachte pastel tint heeft..

Horror...

(dit is trouwens de oude nederlandse situatie)

En dit de huidige, ziet er net wat netter en vooral handiger uit toch ?

Netjes !

Mhm.. net in nederland met het team in een pittig tempo alle kasten voorzien van strak geleide kabels, kleurcoderingen etc.  Uiteraard staat de kast met de deur naar de muur waardoor ik op handen en knieen precies 60 cm heb om de kabels te volgen. Na enig gehannes juiste kabel gevonden, juiste switch gevonden. Alles lijkt in orde, switch geeft via de ledjes aan dat er niet meteen wat aan de hand is. Op het diagram aan de deur zie ik het ip adres en neem me voor om stracks de webinterface van die switch te gebruiken voor meer info.

Terug op mijn werkplek, open het ip adres.. ERROR… he ? Nog keer ipadres gecontroleerd, weer error. Da’s dus voor straks als mijn collega er is. Ik kan in de documentatie niets vinden over welke ip’s voor welke systeem gebruikt worden, en de dhcp svr is ook niet erg overzichtelijk. Daarbij is alle documentatie in het deens en niet zo gedetailleerd als in nederland.

Polen ingeseind dat kabels gechecked zijn, geen bijz aangetroffen maar dat de nic nu wel hardcoded op 1Gbps/f staat.  Na een poosje komen ze terug of ik nog een setje kabels wil checken.. De mail server …

.. da’s een virtuele die op exact dezelfde host staat als die backup svr….  ‘Sure, teach me how to check virtual cables please ‘? “  “ Ehh… i’ll get back to you. just wait “  .. Jep….  Uiteindelijk na wat analyses komen we tot de conclusie dat die tape unit / backup server het feitelijke probleem zijn. Backup server word eerdaags gereboot, de tape unit wordt later door de leverancier onder handen genomen.

Uit het bovenstaande blijken al snel dat we in nederland de zaken toch wel prettig voor elkaar hebben. Niet omdat ik daar de weg weet, maar we hebben alles voorzien van identificaties,  kleuren etc.  De deense manier werkt ook, maar dan moet je er dus wel bekend zijn en niet (omdat je collega’s wel hoorden wat er gezegd werd en een stap naar achteren deden en jij dus als vrijwilliger overbleef) er zo induiken.

Onze ESX omgeving is ongeveer gelijk met de deense opgeleverd. DK is aan de 3de (!!) taperobot toe, in ca. 2 jaar tijd, wij nog steeds de eerste. Vanuit portugal hoorde ik dat hun systeem (ondanks later opgeleverd te zijn) als diverse serieuze problemen met de hd’s kabinetten hebben gehad.

Bij de helpdesk revieuw heb ik aangegeven dat het deense team in bcn naar het nederlandse model opgevoed gaat worden. Na de eerste introductie met de deense agent’s zijn we daarmee begonnen. In principe zijn de deense agents onderdeel van het normale IT team, dus mogen ze ons dus aanspreken op onze fouten. Dat heb ik dus gemerkt. Een foutief gerouteerd incident (= tijdverlies) schiet ik door naar polen en spreek de deense agent er op aan. Die heeft van het nederlandse team gehoord dat ik recht door zee ben, dus hij slaat me meteen om de oren. Een link van een ts-document waaruit blijkt dat local IT restores afhandeld…. WTF ?  Document is gecertificeerd in april van dit jaar. 1:0 deense agent 😉 De vent die ik vervang heeft als ie terugkomt een hoop dingen om aan te passen. Lang leve de feedback button.

Een medewerker van de salaris afdeling sprint binnen, frutselt een papiertje met  7474 onder m’n neus en en mompelt “ You have to stop this batch “  Welke batch, welk systeem, waar gaat dit over ? “ Salary.. needs to be stopped, otherwise we can’t pay everbody ?” aarrrggh.. salaris betalingen.. Na de koffieautomaat het belangrijkste systeem in een bedrijf. Niet betalen is hier bijna 200 man over de zeik.

Ze geeft een naam van het systeem en ik probeer als een dolle documentatie te vinden.. nada noppes zilch.. Althans voor mij.

Mijn collega komt net binnen en hoort wat er aan de hand is “ Come, take a look at my screen “  In een rap tempo leer ik met een deense interface van SQL op een server met een niet standaard naam hoe ik de lopende salaris run kan killen.

Mijn collega begint halverwege de middag te gniffelen en komt naar me toe. Er komt een vrij serieuze audit aan, over ongeveer 1,5 week. Die hebben we in nederland al gehad en was daar voor wat afdelingen toch wel spannend. Hier het zelfde, veel onrust en zenuwachtig gedrag.  Hij legt me uit dat ie met zijn vrouw een deal gesloten heeft. Zij is zwanger en had al moeten bevallen, maar dat schuiven ze met z’n tween door naar volgende week, neemt ie de week erop meteen vrij gedurende de audit, mag ik het oplossen… “But I don’t speak danish enough “  “Don’t worry, they’ll take interpreter with them, when needed even in dutch

Kort door de bocht : nl en dk zijn enigzins te vergelijken, we hebben in elk geval het zelfde logo op de pui staan ;-)Waar ik de luxe heb van taken die door andere afdelingen worden opgelost wordt hier in  DK door het veel kleinere team meer gedaan.

Geef je commentaar: