Kijk ook eens hier:

scheidslijnThink!scheidslijnThink!scheidslijnMAG - Motorrijders Actie GroepscheidslijnBoshuizen motorservice lemelerveldscheidslijnONeDay Reclame - EdescheidslijnLimes ICTscheidslijn

Wennen aan de Garmin

Hemelsbrede afstanden.
Met een TomTom heb ik jaren ervaring,maar het is aan deze Garmin toch even wennen.
Afgelopen zaterdagavond kom ik vanuit het zuiden en wil naar huis toe gaan. Omdat de laatste keer tanken in Duitsland was voor ik naar Morkhoven ging was de tank leger dan ik inschatte, maar geen probleem: via de “waar ben ik” heb ik snel toegang tot de nuttige punten in de directe omgeving, waaronder de dichtstbijzijnde benzine tank.
Het ding laat de dichtstbijzijnde tank zien (Eerste optie iets van 4 km verder op) en aangezien ik net de reserve heb opengedraaid komt me dat goed uit. Voeg in als via punt en gaan…

Benzine over 4 km..

En gaan… en gaan.. Inmiddels ben ik in een volledig onbekend terrein, een mistig bos, geen straatnaam borden o.i.d., alleen mijn garmin die stug links, rechts, oversteken etc. blijft volhouden.
De aankomst tijd wordt met ruim 30 minuten verhoogd en ik heb geen idee waar ik ben of waar die pomp is. Heuvel op, berg af, tussen de flarden dikke mist ben ik helemaal kwijt waar ik ben.
Uiteindelijk (na een dikke 13 km te zijn omgereden) ben ik bij de pomp die ‘4 km’ bij me vandaan was. Uit het ritlogboek blijkt dat die afstand hemelsbreed was, niet per weg. Overigens was de pomp waar ie me neerzette de allergoedkoopste per liter die ik in het afgelopen jaar heb gezien, maar of ie dat ook was met al dat omrijden, geen idee.

Rotonde versus parkeerhaven.
Als ik het dorp uitrij heb ik twee mogelijkheden om naar mijn werk te gaan, eigenlijk 3 maar een veerpont meteen ’s morgens hoeft niet.

Luister niet en crash ...

Rechts via een stad, met een heel hoog immer gerade aus gehalte, of links via een machtig mooi slingerdijkje, een stad, een mooi stuk beschut tussen de bossen op de snelweg, kortom: een leuke rit, en vaak minder file dan via ‘Rechts’.
Zo ook deze morgen, (in het kader van de test met TMC en crashen, met een geplande route): De Garmin wil over rechts. Ik ga toch links en ga de dijk op. Na een dikke 50 meter heeft ie in de gaten dat ik niet luister en berekend hij een alternatief. Nou ja, alternatief, hij probeert me weer naar de originele route te krijgen, en hoe.
Wraak is mijn deel.
De eerste rotonde is over 500 mtr en hij geeft al snel aan “Op de rotonde, 350 mtr, rechtdoor“. Even heb ik de hoop dat ie snapt wat ik wil. Maar nee, wraak zal ik ervaren. Na de rotonde “Na 250 meter, sla rechts af“. In mijn beleving is er helemaal geen rechts, anders dan een rivier bij die dijk. Als ik op het scherm kijk wil ie me een parkeerhaven opsturen waar ik een U-bocht ga maken.
Keren op een 80kmh weg is volgens dit apparaat veiliger dan een rotonde helemaal rondrijden, daar moet ik toch aan wennen denk ik.

Uitval met TMC.
Omdat ik met de TMC toch wat fratsen denk te ervaren is er met GPS.NL afgesproken dat ik wat meer zal testen met TMC en geplande routes.
Vanochtend, tegen de regel in heeft de route ‘Links’ een forse file, eerst bij de stad, en later op de snelweg. Alles bij elkaar zie ik in ca. 40 km rijden de vertraging van 3 min naar ruim 1,15 uur oplopen, en mijn aankomsttijd naar bijna 1115 uur doorschieten. Maar goed, da’s alleen maar prettig. Hoe meer file hoe beter voor de test. De files zelf deren me minder met de motor.
De hele rit gaat het goed, tot ik ter hoogte van Hoevelaken met het ding ga klieren. Welke files, hoeveel, hoelang, is er een alternatief ? En plok, uit.. En fors uit. Ik krijg ‘m niet meer aan. Even overweeg ik bij een tankstation om ‘m volledig te resetten, maar ineens: hij schiet weer aan. Waar ie net nog melde dat ik nog zeker 1:06 uur aan file had, had ie nu nog 3 min. Dit moet uitgezocht worden, een kijken of ik een soort van testplan / protocol kan maken/vinden om hier meer duidelijkheid in te krijgen.

4 commentaren op Wennen aan de Garmin

  • Jeroen

    De hemelsbrede afstand is in die zin logisch, dat hij niet weet of je via de snelste of korste route wil rijden. Zodoende is er maar 1 afstand die zeker is en dat is de hemelsbrede…

    Herbereken naar rechts is ook te verklaren, dit zal de snelste of kortste route zijn ten opzicht van links, en de Garmin houdt zich dus netjes aan zijn opdracht.
    Maar waarom hij je dan niet gewoon rond stuurt op de rotonde is mij een raadsel…

    Keep up the good work!

    • Mwah.. hij weet wel wat voor soort route ik wil rijden, die moet ik nl. instellen… En hij weet dondersgoed wat ik wil, want met dat ik op GA druk is de route aangepast volgens die criteria en de extra reistijd ook doorberekend. Op zich is dit geen probleem trouwens, het dwingt mij alleen om even verder te kijken dan m’n eerste scherm. Als 4 km hemelsbreed met 13 km rijden er een tankstation is kan ik dus ook kijken naar 7 km verderop, maar dan aan de snelweg. De ranking is dus niet zo ‘solide’ als hij initeel lijkt.

      En met rechts / links : helemaal gelijk, ikzelf vind over links alleen echt leuker, en zodoende kwam ik die wraak actie met die rotonde tegen.

      • Jeroen

        In principe weet het toestel wat je wilt, maar (en misschien gaat dit iets te ver voor op een blog) voordat je op GA drukt, schuift er een wit veldje in beeld. Op het moment dat je daar op drukt kun je nog een afwijkend keuze maken; snel/kort/snelweg vermijden/off-road.
        Het is een kwestie van weten inderdaad en die “fout” maak je dan ook maar 1 keer.

Geef je commentaar: