Kijk ook eens hier:

scheidslijnThink!scheidslijnThink!scheidslijnMAG - Motorrijders Actie GroepscheidslijnBoshuizen motorservice lemelerveldscheidslijnONeDay Reclame - EdescheidslijnLimes ICTscheidslijn

Vol = Vol

Nederland niet hoor, daar kan nog veel meer bij. Kwestie van die boeren nog meer treiteren en hoppa.. ruimte zat.
Nee, mijn (of soon to be has been mine) serverpark.

Na de lunch weer een melding over een volle server.  Nou is dat niet helemaal waar, er is grofweg een dikke 60 Gb vrij nog. Wat overigens als je naar het systeem kijkt een 0,012% is. En dus beduidend minder dan de voorgeschreven 15%. Diverse keren hebben we informeel en formeel alarm geslagen dat dat te weinig is.  Aangezien gebruikers net kleine kinderen zijn en dus zich helemaal de rambam eten aan schijfruimte is er een trucje toegepast waarmee beheerstechnisch simpel de hele server klem gezet kan worden zonder dat ie echt problemen heeft. Mocht je nu echt ruimte te kort komen slopen we een of twee spacebuffers en heb je die ruimte er bij. Simpel proces en beheersbaar. Geen quota management (teveel folders en afwijkende sitauties) dus een map waarin gewoon bestanden staan (oncomprimeerbaar) van 512Mb. Een dikke 100 bestanden staan schijfruimte in te nemen. Gebruikers pompen de schijven vol en krijgen een vette disk full melding. Bij de ene bedrijfsunit gaat ze dan opruimen en is er na zo’n melding na ca. 2 min een dikke 2-5 Gb vrij.

De andere bedrijfsunit kent een slimmer spelletje : huilen ! En hard ook. Huilen, met opgetrokken knieën krijsend in de hoek om aandacht vragen. Dat krijgen ze niet meteen van ons dus nog dikkere huilbalken acties volgen en meteen daarna “een mailtje” als escalatie naar het hogere echelon om aandacht voor deze situatie te vragen.
Ondanks het feit dat we diverse keren hebben uitgelegd dat de huidige technische infrastructuur geen uitbreiding ondersteund zonder fors de buidel te trekken wordt de escalatie doorgezet. Overleg op Europees niveau om dit probleem aan te pakken, want zowel België als Denemarken hebben met dit probleem te maken. Maar eerst moet het gehuil gestopt worden en dat is al snel besloten. We halen ‘spacebuffers’ weg en geven de beschikbare ruimte 1:1 aan de users.

Als ik het verbruik van de afgelopen dagen bekijk waar na ondanks de “diskfull” situatie ruimte geclaimd werd en er in een rap tempo in een week 20Gb aan data bij gezet werd (waar normaal een groei van 100-200Mb / week zichtbaar was) kan je dus uitrekenen hoelang het duurt voor alle systemen vast zitten. En dan vast op het niveau backups die meer als een weekend duren ondanks robots, schijven die niet meer uitbreidbaar zijn etc. etc.

Maandag een plan van aanpak om dit probleem voor Belgie, Denemarken en Nederland te ondervangen. Als we dat gaan halen…

Geef je commentaar: