DenBolle's hok

Semi Realtime

Tip : afbeeldingen staan verkleind op de site. Klik erop om ze vergroot weer te geven.
scheidslijn Think! scheidslijn

kijk ook eens hier:

scheidslijnThink! scheidslijnThink! scheidslijnMAG - Motorrijders Actie Groep scheidslijnBoshuizen motorservice raalte scheidslijnLimes ICT scheidslijn

Weer wat geleerd...

Vrijdagochtend: schitterende start van de laatste dag in een week van grote drukte. Door het trouwen en vakantie van een van de jongens draait een Belgische collega mee, en traditie getrouw (imported from Danmark) ben ik onderweg om de croissants te halen. Vanavond wordt de laatste hand gelegd aan Gwyneth en dan is ze helemaal af en naar m’n zin.

En dan.. Pruttelend op de A28 rij ik op de rechterbaan. Een poolse chauffeur probeert in te voegen en zet daarbij z’n busje in als wig. Omstandig zwaaiend geeft de drukke chauffeur aan dat ie mijn reactie niet kan waarderen. Nadat ik uitgeweken heb denk ik  ‘Verrek ook, dat afdwingen ook altijd’ en geef netjes een volg teken. De bus houd meteen afstand en gaat netjes rijden. Bij Leusden geef ik weer een volgteken en we gaan de uitvoeger op. Daar dirigeer ik de bus de vluchtstrook op en stap af.
Nadat ik helm en doppen af en uit gedaan heb tijd voor een gesprekje.  De man begint omstandig wat uitvluchten te roepen en vraag me om de politie identificatie. Die heb ik niet en vertel ‘m dat meteen. Dat is voor de beste man een reden om meteen vol overgave van leer te trekken over wat ik allemaal niet mag en vooral waarom hij recht op die plek had, want dat was in alle andere landen ook zo, behalve Rusland. Nou is dat in Nederland ook niet het geval (en dan even voor de duidelijkheid : het naar rechts gaan van voertuigen om een invoegend voertuig op de betreffende rijstrook te laten invoegen is een hoffelijk gebaar. De invoeger heeft er geen recht op en kan dit ook niet afdwingen :

Artikel 54
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren,
zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg
oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van
de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van
de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en
van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer
voor laten gaan.

(Art. 54 WVR 1990)

Bronmirror

Doordat ik de man tijd kost wordt ie nog kwaaier en na wat over en weer roepen eindigt dit in een ordinaire welles nietes ruzie en is het slimmer om het af te breken.  Ik wil weglopen als hij zijn bus in de achteruit gooit en mij met de spiegel raakt. Nog narokend van kwaadheid zet ik de spiegel met een klap weer terug. Stom, dat weet ik.  Als ik naar de motor terugloop rijd ie weg en rijd zo rakelings langs me heen dat ik nu door de rechter spiegel geraakt word. De spiegel slaat tegen de auto en het glas komt los. Vol gaat ie in de remmen en stapt uit. Nog kwader roept ie dat ie de politie gaat bellen. Prima! Dan kan naast z’n invoeg gedrag ook het gebruik van een voertuig als wapen eens besproken worden.
Doordat ie naast het pools eigenlijk onvoldoende Duits of Engels spreekt duurt het nogal voordat hij iemand kan bereiken. Ik pak de iphone en f*ck.. hier moet je eerst zo gaziljoen tekens invoegen voor ie ontgrendeld.  Als ik de meldkamer gesproken hebt komt er na een poosje een motoragent aan. Inmiddels zijn we een dikke 20 minuten verder en allebei afgekoeld.

Pomptiepom... - @##$$%!!! - tuut tuut, dat is snel

De agent is van het rustige type en komt eens informeren wat er nu precies gebeurd is. Als ik mijn verhaal doe en de pool het zijne blijkt dat het op zich wel meeviel, maar inderdaad de pool wilde op de baan waar ik reed. Omdat de pool slecht z’n talen beheerst wordt er een tolk ingebeld en die legt de Poolse grieven uit aan de agent. Nadat nogmaals de Nederlandse gewoontes duidelijk zijn gemaakt wordt het verhaal afgesloten. Het is duidelijk dat we beiden weer zijn afgekoeld en ons ook wat lullig voelen over de gang van zaken. Er zijn eigenlijk behalve wat deukjes in ego’s geen echte gewonden gevallen en dus sluiten we de handen en gaan we alsnog zonder kleerscheuren uit elkaar.

De pool heeft wat geleerd van de Nederlandse wetgeving op de weg, en ik over het gebruik van de camera:  Never take off the helmet. Behalve de aanleiding is er van de ruzie alleen wat lawaai op de achtergrond te horen, dan de klap van de spiegel als ie me raakt en zie je me met een pissig gezicht de koffer openen en bellen. En me realiseren dat de cam nog aanstaat. De afgelopen dagen kwam ik erachter dat mijn oude rijschema met de camera niet meer klopt. In de winter (lees donker rijden) deed een ritje ca. 1 GB, en de ochtendrit ca. 2 Gb, waarmee ik met een keer leeghalen van de camera per week redelijk door de bocht kon. Met het heldere en lichte weer is er meer opname capaciteit nodig en komt een ritje op een werkdag op een 3,5 Gb te staan waarmee per 4 dagen rijden die cam al vol zit. En aangezien ik ‘m voor het laasts op zondag had geleegd was het nog even twijfelen of er ruimte was.

Filmpje: (in het kader van de gehoorbescherming : geluid aan va. 1:00 )

*Video:de poolse invoegert

3 commentaren op: Weer wat geleerd…

  • FF

    Je kan makkelijk je helm afdoen, maar je moet hem wel naar de juiste kant richten 🙂
    En zat dat geluid toch eens uit als je rijdt 😛

    • Dat geluid uitzetten op de cam is niet een optie (die staat of heel zachtjes tot max,maar uit kan niet) en in dit geval is op het einde de klap van de spiegel te horen als ie tegen me aanrijd. Om nu te voorkomen dat mensen gaan roepen ‘aaah… edit edit !!’ laat ik alle geluid horen.
      EDIT : Ik zal trouwens wel melden dat geluid aan pas vanaf 1:00 handig is.

  • Liisa

    Sommige dingen verleer je niet schijnbaar. Zal ik eens een sollicitatie formuliertje sturen?

    Op ong. 3:20 is er een klap te horen, wat was dat? Die rechterspiegel?

    Die pomtiepom : is dat een JoeBar pan rijder?

Commenteer