Kijk ook eens hier:

scheidslijnThink!scheidslijnThink!scheidslijnMAG - Motorrijders Actie GroepscheidslijnBoshuizen motorservice lemelerveldscheidslijnONeDay Reclame - EdescheidslijnLimes ICTscheidslijn

Live vanuit Orebro

Ah fuck it… Wat een kut dag. Meer techniek dan vakantie. Gisteren krap aan de tijd een hotel gevonden, ruzie met bankpassen en tankstations en alles zodanig ver weg dat ik behoudens een Western Union transactie alleen nog verder zou kunnen.
Dat was de stand gisteren. Ik hoopte gisteren dat het om een tijdelijke storing zou gaan en dat alles vanochtend weer zou werken.

Niet dus…
Vanmorgen opgestaan, gedoucht, gegeten en Gwyneth opgetuigd. De receptie was er gisteren niet dus vanmorgen moest ik zien uit te leggen dat mijn pas het misschien wel / niet deed. Dat werd niet dus..
Gelukkig had ik nog contanten maar daarmee werd mijn ‘ik rij terug en zie wel’– procedure heftig door bekort.
De receptie vertelde me waar er een bank was waar ik kon kijken of ik kon pinnen. En dat werkte.. omdat de pas via de magneetstrip wordt gelezen. Ik had in het hotel geld over twee bankrekeningen verdeeld just in case dat aan de pas ligt. De ene pas werkt met de magneet strip en de andere ook. Ik heb meteen meer gepind om te voorkomen dat ik als ik geen magneetpas lezer meer tegen kom in de problemen raak.

En je creditcard dan? Nou grappig dat je dat vraagt, dat deed de vrouw van de postbank vanmorgen ook. Die heb ik.
Maareh.. ik weet niet zeker of de pincode die ik heb de goede is.. Ooit eens genoteerd en inmiddels ben ik een pas verder..

Goed, hotel is betaald, nou eens zien of ik kan tanken. De eerste gevonden tank : alles op slot, banden er om. Dan eentje verder. Eentje verder gevonden, motor afgetuigd (tank zit onder een tas) en alles staat klaar, pas er in, en foutmelding. Kut.
Als ik de paal van de betaalpas lees blijkt de maestro gewoon niet geaccepteerd te worden. Ah ja.. Dan de creditcard maar, pas er in, en jawel “Tasted din kode” code ingetoetst en jawel: ik mag tanken.
Had ik nou maar beter opgelet. Dit is zo’n achteraf tankstation waar ze alleen euro98 hebben. Grmbl.. Nou dat moet niet teveel uitmaken volgens mij en ik flikker de tank vol. controle sms naar BMS en dan zie ik het later wel.

Mooi, geld, benzine, alles is er en weer de weg op. Het weer is prima, alleen veel wind. Als ik Nyköping verlaat schiet ik de snelweg op. Bij de eerste afslag naar Vagnhärad neem ik. Aangezien het weer super is schakel ik de gps tussen snelweg en snelweg-vermijden.. Dat had ik een afslag eerder moeten doen. Nu moet ie de keuze maken op een moment dat ie alleen maar een snelweg naar zuid en naar noord kan pakken. De oplossing van dat ding : harakiri.. terwijl ik het scherm zie staan op 88% berekenen (en denk, die komt zo) schiet ik door. Als ik wil zien welke afslag ik moet hebben kijk ik op het scherm, en zie een dode garmin.. Klootzak, vloek ik tegen de garmin en mezelf omdat ik net ook zie dat ik zelf de verkeerde afslag pak.. Weer op weg op de snelweg naar Nyköping.. Ga terug naar af, u verdient geen 200 gulden. Shitzooi.

Goed, een dikke tig kilometer later er weer er af en weer terug over de B-weg naar Vagnhärad. Maar eerst de motor aan de kant, gps weer gereanimeerd en die weet ineens niet meer waar we mee bezig zijn. De route weer opgezocht en gestart. Berekenend staat ie een par minuten te pruttelen. Dan ineens “Wilt u naar het begin van de route rijden? ” Nee, die ligt een dikke 800 km zuidelijker..
Nee, ok, geen probleem, Rostock wordt het dan, 935km te gaan..  Kreng, nee ook dat niet. Uiteindelijk edit ik de route in de gps met verwijdering van waar ik al ben geweest en we gaan weer verder. Een heerlijk stuk toeren door bossen, langs meertjes, met een pont, krijg je mooi zeebenen van met dat winderige weer.

En dan Stockholm! Bereikt! Yeaha en zo. In Stockholm even gestopt en foto’s maken. Wat ik ondertussen niet in de gaten heb is dat de gps echt van de wereld raakt. Tussen de gebouwen is de ontvangst schijnbaar slecht en na een poosje zit ik ruim 150-200 meter van de plek waarvan hij denkt dat ik er ben..

Als ik op een bepaald moment de camera-accu vervang komt de aanwijzing van de gps niet verder als “Ga naar Västerås” Eh lullo, daar heb ik jou voor dacht ik? Dat is een dikke 100km verder en ik heb geen idee hoe ik Stockholm uit kom.
Na wat gehannes dan maar de route op geen snelweg vermijden ingesteld. Het duurt even maar dan is ook de gps er weer en drukt ie me de snelweg op.

Wie moet wie nu uitleggen waar je heen moet?

Mooi, het weer is inmiddels ook omgeslagen, na de wind is het nu ook gaan regenen. Aangezien ik wat de kop verkeerd begin te krijgen van al het gehannes en gepiel blijf ik mooi op de snelweg doorblazen, even wat kilometers rechtzetten na dat gehark in Stockholm.

Onderweg over de snelwegen gaat er zo her en der wat mis(jes).
Ten eerste: na een dikke anderhalf uur rijden met een een volle blaas sta ik op knappen. Er wordt een info-plek aangeduid en ik schiet die op. Aan de rechterkant staan twee van die grote vrachtwagens en ik duik ze voorbij. Op de linkerrij staand parkeer ik de motor, trek de helm af, knoop de jas los, haak de broek open en loop de struiken in.. Achter me breekt de hel los, ineens een politie sirene..  als ik me omdraai staat tussen die twee vrachtwagens een polissen-auto en hoor ik over de luidspreker “Use the toilet sir!” en wijzen ze naar een huisje aan de overkant.. Ah.. even niet gezien, dat huisje ook niet trouwens. Ik strompel met een open pak de weg over en duik het huisje in. Prima pisplek, maar ik had liever een groter bordje gezien dan die flitsende auto achter me.

IEWIEP, Sir?

Goed, een stuk verder: mijn eerste dierlijke aanrijding. Over de weg flitst een grote haas. Met dat ik me realiseer dat er wat in de rijweg zit klap ik er op. Bewust niet remmen nu.. Een rot klap, alles schud maar ik blijf overeind. Achter me zie ik de haas plat op de weg liggen voor ie door een grote hout-truck te grazen wordt genomen. Beetje lullige ervaring maar ik weet nu dat ik de motor onder controle houd met zoiets.

Als Gwyneth weer dorst heeft zie ik weer een tank station: Preem. Waar ie eerder ook mijn creditcard accepteerde. Mooi! Pruttel die kant op en Gwyneth afgetuigd. Pas er in, code, en tanken maar. Maar liefst 0,16 liter, 2,48 SEK. WTF?  Weer pas er in, bon geaccepteerd. Heb ik nu wat fout gedaan ?  Weer pas, weer code, weer 98 tanken, nu 0,00 liter..  He? Het zal toch niet zijn dat ik of all places precies die ene tank pak die leeg is? Ik voer de pas weer in om de blokkade op te heffen, zeul alles naar een andere tank, andere paal en terwijl ik m’n code weer intik zit ik me af te vragen of ze die tanks met verschillende voorraad vaten vullen anders slaat mijn actie nergens op. Code geaccepteerd en proberen.. YES, deze heeft wel 98.. Ik slobber de tank vol en sluit alles weer af en tuig de motor op.. Hoeveel stom geluk kan je hebben?

Prima slaapplekje weer gescored toch?

En dan een poos later mijn hotelletje.  (Sannakroa Motell restaurang, Vintrosa, 620SEk voor een eenpersoons kamer met ontbijt. ) Beu van de wind, regen en mijn ruzie met de wereld in het algemeen besluit ik niet tot 20-21 uur door te rijden maar er eerder mee te stoppen. Via een afslag kom ik bij een wat typisch ding terecht. Het lijkt op een sauna maar ondertussen is het een prima plek. Ik neem een makkelijke maaltijd en krijg een kamer toegewezen. Die is de ruimste die ik tot dusver heb gehad, en voor een persoon.

Alleen…Het hotel deel bestaat uit twee lagen, en ze hebben mij een kamer op de ondergrond gegeven. ‘Mooi makkelijk’ zo wijst een man met een wat mindere engelse beheersing me de weg. Dat blijkt een soort van doodsravijntje te zijn. Mijn motor is te breed en ik moet over het natte gras met volle bepakking naar beneden. De wielen blokkeren en glijden alle kanten uit. Als ik voor de kamer sta ben ik er nog niet over uit wat te doen. De hele nacht d’r lekker voor de deur hebben of toch maar op de parkeer plaats?

De kamers, dit zijn de kamers op 'hoogte'

Toegang tot het hotel annex restaurant.

 

Het wordt de parkeer plaats besluit ik. Morgenochtend is ze koud en ik nog niet wakker, dat is vragen om problemen. Ik pak Gwyneth af en draai ‘r. Dan staat ze vast in het gras. Grotver..
Dan maar de motor gestart en zien dat ik toch nu boven kom.  Met veel geluk en vooral niet te bang zijn (dwz niet remmen en meer GAS GAS GAS!) trek ik haar de bult op. Stiekem trots op mezelf pak ik alles uit en maak me klaar om dit op te schrijven. En dan hoor ik ineens een motor. Als ik naar buiten kijk staat er een Zweed met een BMW-GS Adventure beneden. Ah.. hij wel. Een dikke off-the-road motor..  zo kan ik het ook.

We raken aan de praat en voor ik het weet is er bijna een dikke twee uur om voor ik weer verder kan. Zo attendeert ie me op een plek in Noorwegen waar ik echt eens heen moet :

Mooi om te zien dat motorrijders overal toch wat leuks delen met elkaar. We wisselen emailadressen uit en als ik weer naar Zweden ga moet ik nog noordelijker zo verteld Par me. Betere slingerwegen dus veel meer lol

Dat brengt me op de keuze die ik moet maken: het is nu maandagavond. Ik heb nog een dikke 3-4 dagen om te rijden. Het weer voor morgen is niet overdreven slecht maar ook niet super. Grofweg tot einde trip is volgens de gps nog 1100km, en dan sta ik in Denemarken, welliswaar één dag rijden van Nederland. Ik denk dat ik Norwegen laat schieten en binnendoor (dwz. Karlstad, Trollhättan, Göteborg) naar Malmö rijd en dan door Denemarken schiet. Alles bij elkaar lijkt me dat een betere oplossing dan me nu koste wat kost over de rooie te rijden.

Was het nu allemaal ellende vandaag?
Welnee, ik heb een aantal ervaringen opgedaan die ik niet vrijwillig zou doen (lering), ik heb de vriendelijkheid van de polissen ondervonden, en ik heb een ontzettend leuk gesprek met een collegarijder gehad en ondanks alles toch ook een aantal mooie kilometers gemaakt in een schitterend land..

De route van vandaag, 8,5 uur gereden, ca. 373 km, met zonnig begonnen weer tot regen en heftige wind eindigend.

Dag 4 - Nyköping - Stockholm

En een paar impressies:

 

3 commentaren op Live vanuit Orebro

Geef je commentaar: