Kijk ook eens hier:

scheidslijnThink!scheidslijnThink!scheidslijnMAG - Motorrijders Actie GroepscheidslijnBoshuizen motorservice lemelerveldscheidslijnONeDay Reclame - EdescheidslijnLimes ICTscheidslijn

En?

En hoe bevallen de eerste dagen? Geen idee..ik lig voornamelijk uitgeteld te pitten. Een dag verloopt redelijk standaard. Half acht nest uit, douchen, brokjes beneden scoren (steevast 2 mini croissants, ham, kaas. Tweede ronde beetje ei, spek en wat hier dan voor sausages doorgaat, en een kop koffie en ananasssapa.. [fuck. Weer dat woord.])

Dan naar het werk. Op zich wel een handige en snelle route en telkens zie ik andere mensen hun leven wagen. Verkeer in Portugal is een sterk darwiniaans systeem. Beginnen en dan lig je dus meteen uur achter als gevolg van de  tijdzone. Dus de ochtend van 3,5 uur is eigenlijk 2,5 uur. ’s Middags ook. Als je daarbij optelt dat in Nederland ik steevast zo rond 12 uur de lunch naar binnen hark en hier op zijn vroegst rond 13 uur snap je dat dingen niet helemaal syncen.

Iedereen eet hier laat en langer. Ik heb dat vorige week ook gedaan maar trok mezelf daarmee onderuit ’s middags. Traangapend kon ik nauwelijks de ogen openhouden. Geleerd: Geen zware stukken gekookt buikspek meer. Of lekkere inktvis met salade en rijst.

Koffie, niet veel maar lekker!

Nou leverde dat maandag en dinsdag geen probleem op, ik sla de lunch over en ben zo fris als maar kan. Tot ik naar huis kan en zowat door de warmte onderuit ga en onderste boven in de supermarkt nog net niet ter plekke de blikken leeg vreet. En als ik dan gegeten heb lig ik te pitten.

Dat heb ik inmiddels ondervangen. Zo rond een uur of één daver ik de zinderende hitte in, loop wat trappen af (en later dus ook weer op, dus let the record show : I’ve exercised.) en even verder op zit een soort van lunch cafe waar je tegen zeer schappelijke prijzen salades, warme lunch en drinken kan krijgen. En goede koffie… verrek zeg. Sinds ik die geproefd heb drink ik op kantoor alleen nog maar water. Dan lekker in de zon even om me heen loeren (toegeknepen ogen want zonnebril –> nederland –> schubert C3) Het is best een leuke omgeving om rond te lopen..

onderweg naar de brökjes

Mooie omgeving.. water wat bij 35 graden lekker is..

Actief water

Je zal er toch elke dag moeten werken.

 

 

Goed, een salade, of een bord warm eten.. Prima te doen. Kan ik ’s avonds makkelijk scoren, snee brood of een fruit salade (meloen en druiven kosten niet veel hier en zijn zeker smakelijk.)

Dan het verkeer. Tijdje terug een VRO cursus gehad, soort van oplettend rijden op de brommert en als je dan aangereden wordt moet je zeggen dat het je eigen schuld is want ik had dus niet voor de ander uitgekeken.
Die komt hier van pas. ZE DOEN MAAR WAT. Meestal. Het is echt een apart soort rijden. Er wordt vrij aggresief op rotondes af gereden en waar ik op de rotonde dan afrem geeft de portugees gas bij. Wat dan voor de invoeger een probleem oplevert want twee portugese auto’s reageren verschillend. Ja, rotondes worden gebruikt als tweebaanswegen, ook als er maar een is. En drie keer raden: ik krijg van de invoeger op mijn kloten.

Of je rijd naar je werk, en op ca. 20 meter voor de afslag wordt je voor een complete kilometer omgeleid. Niet dat dat erg is, eerst berg af, onderaan omdraaien en dan weer naar boven. Die weg naar beneden : 3 baans, met een 50km zone. Wordt actief bewaakt dus op een stuk van 600 meter staan er 3 verkeers lichten. Duurde even voor ik in de gaten had dat mijn 50* snelheid de rode lichten veroorzaakte. Niet dat dat een probleem is, ik sta uiterst links in de rij om onderaan te keren, maar wel alleen en alleen voor het rode licht. De rest blaast met minstens 80 me voorbij. Na een paar dagen heb ik het in de gaten, en of ik rij onder de 50, en geniet van het rood van de mede-jagers of ik blaas net zo hard door rood als ze achter me zitten. Intergrasie meneer Wilders.

Nou wat ie zegt dus, handig?

Dan hoffelijkheid.
Die 2x driebaans berg op en af heeft minstens 5 voetgangers oversteek plaatsen. Dus naar beneden rijden, keren, weer naar boven en halverwege staat een kortgerokte Portugese klaar om over te steken. Ik rem af, en geef aan dat ze kan oversteken. En halverwege het oversteken wordt ze op iets van 2-10 cm gemist door een motor die in spijkerbroek vol gas naar boven blaast. Even zwenken, geen toeter niets. De meid doet de haren weer goed en loopt door. Ik was schijnbaar degene die het meest onder de indruk was.

Parkeren: je hebt zones waar je wel of niet mag parkeren. Bijvoorbeeld parkeer plaatsen, daar mag het. Of vluchtheuvels bij rotondes. Mag het niet. Het gemiddelde parkeer gedrag is dat de Portugees parkeert. Klaar met auto rijden, uitstappen, auto op slot. Waar? Niet belangrijk. De auto staat stil. Ik heb al twee keer voor een auto staan wachten die van rechts op de kruising stond waarin niemand zat.

En als ik dan ’s avonds klaar ben en ‘thuis’ is het even eten, en dan tot gisteravond wakker worden om naar bed te gaan. Of mijn bioritme is wat van slag of wat dan ook, maar ik merk dat ik flink aan het aanpassen ben.

En contact met je collega’s? Nou dat verloopt wat stroef. Niet met de directe collega’s maar het merendeel van de mensen die ik tegengekomen ben tijdens het rondje kennis maken die weten dat je mij in Engels, duits, nederlands, brokje deens/zweeds/noors, fries of wat dan ook kan aanspreken zijn wat afwachtend. De taal barrière is hier groter dan ik eigenlijk had verwacht.

2 commentaren op En?

  • Rob

    Dat is altijd allemaal nog beter, dan een hennepkwekerij in je huis.

    • Zo echt wel. Zeker als je je realiseert dat bij het verweer van onze Huilie van een document van 94 pagina’s er ongveer 20 over de gang van zaken gaan met een hoog ‘Tja, lullig, maar het is niet anders. Den had ook even zelf in de woning kunnen kijken.” en de rest 1:1 dumps zijn van deze site en wiettelerinjehuis.nl, met een zeer hoog “ja maar meneer de rechter, die vette it’er zet alles op internet.. boediehoediehuil’
      Daarnaast .. mijn hele carriere hier, en hier is zowel nederland, als Denemarken als Noorwegen en nu Portugal staat in het teken van van de teelt waar nu ene huili een zeer hoog ‘wir haben es nicht gewusst’ gedrag bij vertoont.

Geef je commentaar: