DenBolle's hok

Semi Realtime

Tip : afbeeldingen staan verkleind op de site. Klik erop om ze vergroot weer te geven.
scheidslijn Think! scheidslijn

kijk ook eens hier:

scheidslijnThink! scheidslijnThink! scheidslijnMAG - Motorrijders Actie Groep scheidslijnBoshuizen motorservice raalte scheidslijnLimes ICT scheidslijn

Slecht IT Karma

Er zijn van die mensen die schijnbaar onder een  slecht IT gesternte geboren worden. Daarmee bedoel ik niet de notoire zelfbeklagende mensen waarvan de zinnen steevast beginnen met  ‘Het werkt ook nooit’ waar na enig onderzoek blijkt dat ze zelf vinkjes hebben veranderd, software hebben geïnstalleerd, een handige powerpoint doorsturen, Reply-To-All buttons blijven indrukken of een haperende print opdracht oplossen door dezelfde printopdracht dan in 20-voud aan te bieden.
Nee, er zijn mensen die op de een of andere manier ongeacht wat ze doen steevast tussen wal en schip raken.

Zo ook een nieuw lid van onze directie.  Hij werkte in het verleden in Nederland en is na wat internationale omzwervingen weer terug gekomen.  De laptop die hij had was van Frankrijk, en hij wilde wel graag hier aanhaken op het Nederlandse systeem.
We hebben voor internationaal verplaatsende personen een mooi systeem. Simpel, recht toe recht aan.
Je vult op een soort digitaal formulier de vertrek plek in, waar betrokkene heen gaat, wat z’n contacten daar zijn en ook wanneer.  ‘Piece of cake‘ zoals de limburgers zeggen.
Ondertussen heb ik hier zowel inkomend als uitgaand een man of 15 op deze wijze onderhanden gehad, en eerlijk is eerlijk, simpelheid ten top en werken als een tierelier.
Wat er op het ‘digitale verhuis’ – moment gebeurd is het verplaatsen van de mailomgeving naar lokaal, homedrives naar lokale servers etc. Moet je een nieuwe (lokaal ingerichte) laptop hebben, wordt ook voor je geregeld.

Behalve bij deze man, en dat was nog maar het begin.
De aanvraag is koud de deur uit of we krijgen netjes een aanvraag voor een nieuwe laptop. In overleg wordt die wat later uitgeleverd. En toen begon de ellende..

  • door de overstap valt ie tussen wal en schip met de mail. Hij komt uit een notes omgeving waar wij al op Outlook over zijn.  Dus een combi-inrichting op de laptop.
  • Z’n pc crashed onverklaarbaar.  Dus een nieuwe wordt ingericht, en met voorrang uitgeleverd.
  • Die raakt z’n profiel kwijt incl. de persoonlijke documenten.
  • Bij een poging het profiel weer up and running te krijgen blijkt de notes client ineens in het frans en duits te werken in plaats van in het nederlands.

Omdat ie nog niet verhuisd is krijgt hij van ons een UMTS verbinding om toch thuis en remote te kunnen werken. De ene disconnect na de andere volgt, incl. haperen van alle VPN software, waarbij als hij het wil laten zien wat er gebeurd, alles vlekkeloos werkt.
– Steevast elk weekend werkt het thuis werken niet, en volgt er maandag een gelaten mailtje dat ‘..het weer niet ging.

Dan verhuisd hij en omdat alles al zo stroef verliep, gaan we als team er boven op zitten. Dit mag niet fout gaan.  Wat ie wil is simpel: thuis een ADSL netwerk, bij voorkeur met Wifi, een telefoon aansluiting en een thuiswerk plek (dwz. docking station, keyboard, muis, printer etc.) en een extra telefoonlijn voor uitwijk.
Gezien dit eisen pakket vragen we aan (KPN) – Een pstn aansluiting, (XS4ALL) – ADSL + voip, en maken we afspraken om het spul thuis in te richten en aan te sluiten. Simpel, en al zo vaak gedaan.
Na de aanvraag : KPN meld datum en tijd voor opleveren, XS4ALL pompt de adsl en voip de brievenbus in, alles loopt volgens plan.

Dan..

KPN in actie :  Ik heb mezelf al contact opgegeven en krijg netjes een sms met datum en tijd door.  Die geef ik aan de betrokken medewerker door en die gaat op het tijdsvenster in de woning bivakeren, tussen 12 en 18 uur.. Het wordt 1730 uur.. nog geen monteur, en voordat ik eindelijk iemand te spreken krijg, is het 1830 uur.. De betrokken medewerker knapt bijna (maar begrijperlijker wijze) uit zijn vel.  Met veel hangen en wurgen krijg ik de volgende dag weer een monteur beschikbaar, na 1300 uur.  Om 1130 uur belt de monteur ‘ik ben er over 10 minuten‘ met een dikke discussie tot gevolg.
Uiteindelijk : alles werkt, voor de telefoon lijn.

Twee dagen erna, oplevering ADSL van XS4ALL, zij zouden een monteur sturen die alleen ADSL test en oplevert, verder niets.. Wij bouwen het modem en de aansluiting in.
De Centric monteur (en waarom verbaasd het me dan niet dat het niet werkt zoals zou moeten..) besluit met zijn beperkte intelligentie om niet alleen het ADSL signaal te testen, maar monteert gelijk een ADSL modem, en voorziet die van z’n eigen instelling en bovenal: monteert het ADSL invoer signaal op een kabeltje van 15 cm, frot de aansluiting in een plastic bakje op het ISRA-punt en hangt dat modem met tiewraps vast aan 220V-buizen, en leidt de antenne strak tegen een koperen buis aan. Door z’n adsl invoer contructie kunnen we ook niet eens serieus meer een andere aansluiting realiseren en zullen dus met de beperkingen die hij heeft aangebracht moeten zien te werken.

Wij gaan ter plaatse om eea. in te regelen, telefonie via voip te laten draaien en constateren dan alle zooi die de Centric monteur heeft achtergelaten.  Het modem krijgen we met onze instellingen aan de praat,  en de werkplek kunnen we bedraad opleveren.  Want door de contructie van de meterkast en woning is er op ca. 1,5 mtr buiten de meterkast geen wifi dekking meer.
De werkplek inrichten, docking station erop, muis, toetsenbord, beeldscherm.  Alles werkt, maar het beeldscherm knippert.  Mhm, [morrel morrel]  ‘Typisch.. ‘ ‘Ah.. hebbes‘  De monitor laat het inlog scherm zien, flikkert even en met een luide fluittoon gaat ie op zwart. Terwijl mijn oren tuiten komt er vette witte rook uit de ventilatiegaten van het lcd scherm. Ik zie de witte rook en mompel ‘nou, hier hoef je geen HTS voor gestudeerd te hebben om te snappen dat ie het niet meer doet‘ terwijl ondertussen naast mij de medewerker staat te springen ‘open de ramen !!!‘  De geur van de gesmolten electronica blijft penetrant hangen.

Uiteindelijk moeten we constateren dat Wifi geen optie is, maar hij kan werken en bellen.
Tot z’n secretaresse belt..  ‘Hij kan wel bellen, maar ze horen hem niet.. ‘ Wtf ?  ‘Telefoon een keer uit en aan‘ antwoordt ik als ik me realiseer dat ie met een DECT set belt. De dag erop.. ‘Werkt nog steeds niet… ‘  Potver, waarom hij nog toch altijd?  Ik spring op de motor met een andere telefoon met in gedachten ‘zie je, ligt aan je toestel‘ en sta wat later voor z’n deur. Als ik de telefoon op de aansluiting inprik.. zelfde probleem .. He? Het ligt niet aan het toestel? Dan de bekabeling, want er zitten wat patches tussen. Alles prima, dan het modem, direct aangesloten, weer het zelfde probleem.
Terwijl ik de Centric monteur vervloek over z’n eigen inbreng, vraag ik me af waar dit aan kan liggen. Dus een snelle blik op internet waar modem en probleem worden besproken. Kennen ze niet natuurlijk.
Tot ik een kleine signature zie ‘there’s nothing what a reboot didn’t solve ‘ en ik neem het mezelf kwalijk dat ik de standaard IT oplossing niet heb geprobeerd. Het modem gaat uit, weer aan en we testen: alles werkt. Ik pak alles in en schiet weer naar kantoor.

Enneh.. hij blijft nog steeds vriendelijk tegen ons, en bovenal.. ‘het bevalt me hier goed, ik ben hier nog een paar jaar.

Commenteer