DenBolle's hok

Semi Realtime

Tip : afbeeldingen staan verkleind op de site. Klik erop om ze vergroot weer te geven.
scheidslijn Think! scheidslijn

kijk ook eens hier:

scheidslijnThink! scheidslijnThink! scheidslijnMAG - Motorrijders Actie Groep scheidslijnBoshuizen motorservice raalte scheidslijnLimes ICT scheidslijn

BeginClaimer

Een van de wat raardere dingen in het email gebeuren zijn de naast de regels met betrekking tot CC, of de rol van een signature, sinds tijden die disclaimers die bedrijven onder een mail hangen.
Vaak hebben ze een wat nietszeggend karakter over dat de mail niet gegarandeerd virusvrij is of dat als jij die mail onterecht hebt ontvangen je die moet retourneren en je eigen exemplaar moet vernietigen. Dat is schijnbaar een overblijfsel uit de tijd dat je abusievelijk nog post kon krijgen. De kans dat een mail voor pietje.puk@denbolle.nl in de mailbox van lekkerwijf@porno.com terecht komt is niet zo groot. En daarbij, wat is in vredesnaam de functie van terugsturen van die mail? Zodat jij dat gewraakte bericht niet meer hebt?

Dit verhaal ontstaat omdat ik in mijn eigen mail box ineens mail / spam van Centraal Beheer in Apeldoorn krijg. Geen idee waarom ik dat ontvang, maar ik heb het toch maar. Dus als foutfiguur begin ik een rant tegen die club, en leg ze uit waarom ik vindt dat ze spammen.
Als je die rant en mijn kromme argumentatie niet wil volgen klik dan hier, kom je aan mijn daaruit voortvloeiende extragratis disclaimer service.

Goed: de mail die mijn irritatie wekte (ik knip de stukken in leesbare brokken):

Centraal Beheer

Kunt u deze e-mail niet lezen? Klik dan hier voor de online versie
Heeft u uw autoverzekering al vergeleken?
Vergelijk op prijs én kwaliteit

Geachte heer Bolle,

Soms lijkt een autoverzekering voordelig. Maar bent u bij schade toch
ineens duur uit. Daarom is het fijn om te weten waar u écht op kunt
rekenen.

Wilt u weten wat een uitgebreide autoverzekering bij ons kost?
Een uitgebreide autoverzekering kost bij ons minder dan u denkt.
Bereken daarom uw premie. En vergelijk het zelf.

De voordelen van onze autoverzekering
* Uw accessoires zijn standaard verzekerd
* U krijgt gratis vervangend vervoer als uw auto wordt gerepareerd bij een reparateur uit ons netwerk.
* Wij vergoeden de eerste 3 jaar de aanschafprijs
* U heeft geen eigen risico bij reparatie van de ruit

Liever nog even vergelijken? Wij hebben een handig overzicht
voor u gemaakt. Daarmee vergelijkt u uw autoverzekering eenvoudig
met die van ons.
[snip links van deze spammert]

En waarom? Omdat ik na melding van BMS er achter kwam dat ik het afgelopen jaar ruim ongeveer 70.000km op de motor heb gereden, en inclusief de actie in Portugal ongeveer 300km met de auto. Dus een auto verzekering? Nada aan mij besteed.

Dus een mailtje die kant op met een vraag:

Ls,
twee dingen wil ik graag voorleggen :
A) graag zie ik een bewijs van mijn opt-in op deze reclame maillist.
Even voor de de duidelijkheid: ik wil daar echt een antwoord op, niet
een of ander omhalende beweging dat ik van de lijst gehaald wordt.
Gewoon een overzichtje conform de wetgeving, dus datum, tijd, ip en
bericht waarop ik dan ja geklikt hebt.
B) Welke auto heb ik. Van een een beetje verzekeraar verwacht je
gepersonaliseerde informatie als je je al inschrijft, dus jullie
kunnen mij vast vertellen welke auto ik heb, of welk model. (Ip,
datum enzo hoeft nu niet.)

Met vriendelijke groet,

DenBolle

Dat duurt even, en nogal even en er komt geen reactie. Dus de druk opvoeren:

Ls,
zie onder jullie ‘nieuws’, daar staat een vrij serieuze vraag waar ik
nu bij opmerk dat na 8 dagen ik nog niets ontvangen heb, geen
ontvangstbevestiging dan wel een inhoudelijke reactie.
Aangezien dit de tweede mail is blijft er nog eentje over voor ik
centraalbeheer rechtmatig op een blacklist kan krijgen, en dat lijkt me
niet handig voor een verzekeraar die bekend staat om z’n grappige
filmpjes, want op een blacklist staan is niet grappig en commercieel
misschien wel een beetje boel vervelend.

Dus, niet van dat stilzwijgende, scroll naar beneden en beantwoord de
beide vragen. Kleine moeite toch, aangezien ik ook de moeite moet nemen
om deze mail te maken en die nieuwsbrief van jullie door te akkeren.

Nog steeds met vriendelijke groet,

DenBolle

Dat ene deadlinetje doet wonderen. Een medewerker gaat reageren :

Onderwerp: vragen over nieuwsbrief
Van: reactie@centraalbeheer.nl
Datum: 13-08-12 12:50
Aan: “DenBolle”

Beste meneer Bolle,

Graag reageer ik op uw e-mail van 11 augustus 2012. U geeft aan nog geen reactie te hebben ontvangen op uw e-mail van 3 augustus 2012. Allereerst onze excuses dat we niet eerder hebben gereageerd. In uw eerste e-mail vraagt u naar uw aanmelding voor onze nieuwsbrief. Daarnaast vraagt u waarom we geen persoonlijk aanbod voor onze Autoverzekering kunnen toesturen.

Op het moment dat wij uw e-mail adres hebben ontvangen, kwam u automatisch op een lijst te staan om nieuwsbrieven van ons te ontvangen. Hierdoor hebben wij geen aparte aanmelding.

U hebt van ons een algemene e-mail ontvangen omdat wij niet weten wat voor auto u hebt. Dit is uiteraard gebaseerd op dat u een auto in bezit hebt. Wij zijn er namelijk van overtuigd dat we een goed product hebben en dat houden we niet graag geheim.

Hebt u nog vragen? Wij denken graag met u mee. Bel ons daarom gerust. Dan kunnen wij u helpen en uw vragen beantwoorden. U bereikt ons via telefoonnummer [even apeldoorn bellen]. Van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 09.00 tot 16.30 uur.

Met vriendelijke groet,
Centraal Beheer Achmea

Snip Naam
Klantcontact Particulier Schade

Omdat ze compleet aan mijn vragen voorbij gaan reageer ik toch weer en introduceer een grapje, wetend dat de gemiddelde maillezer nooit de hele mail leest. Mijn disclaimer komt onderaan de mail te staan… Mijn claimer meer precies.

Mijn mail aan deze man :

Beste redactie, meneer [naam medewerker].

Met uw reactie geeft u blijk mijn eerdere vragen niet met de juiste interesse of grondigheid te hebben gelezen.

Resumerend :
“Op het moment dat wij uw e-mail adres hebben ontvangen, kwam u automatisch op een lijst te staan om nieuwsbrieven van ons te ontvangen. Hierdoor hebben wij geen aparte aanmelding.”
– U geeft geen datum op, geen ipadres of boodschap waarmee ik heb ingestemd. Wel ‘heeft u mijn emailadres ontvangen’ maar geeft geen inzage waar vandaan of wil geen inzage geven waar mijn emailadres vandaan kwam. Dan kan ik niet anders concluderen dan dat of mijn emailadres is gekocht of geharvest, dan wel door Centraal Beheer dan wel door een derde partij. Daarmee kwalificeert U zich onverkort als spammer.
– U weet of dient te weten dat voor elke vorm van geautomatiseerde berichtgeving er sprake is van opt-in wetgeving. Die sluit per definitie ‘automatisch’ uit. Uw benadering stuurt aan op opt-out, wederom een techniek waarmee u zich kwalificeert als spammer.
– U heeft geen aparte aanmelding. Daarmee geeft u aan dat u uw registratie van de opt-in omgeving niet respecteert. Dit is een eigenschap waarmee u zich wederom als spammer kwalificeert.

Dan het volgende punt:
– U weet niet of ik een auto heb. Toch stuurt u mij uw promotie voor een goed product, in uw woorden. Het feit dat u mij ‘interessante  aanbiedingen dan wel promoties’ toestuurd zonder te weten of ik tot de doel groep behoor is bekend als ‘wide shot’ wederom een techniek van spammers.
– Uw eerste email was in HTMl, een bandbreedte capaciteit verslindende techniek om een inhoudelijk oninterssante mededeling op te leuken zodat het nog wat lijkt. Alweer een techniek gebruikt door spammers.
– Dan over die HTML: ik heb niet eens de keuze gekregen in welk formaat ik de mail zou willen ontvangen. Waarschijnlijk als gevolg van het ontbreken van een opt-in procedure. Het klinkt wat vervelend, maar … u snapt het, vul ook hier maar spammer in.

Beste redactie, zie hierboven. U heeft een mail niet beatwoord en bij de wat dreigender toon een vriendelijk doch niet terzake doende script  gebruikt om alsnog te beantwoorden. Daarbij spelen aannames en automatismen een belangrijke rol. De verborgen boodschap is primair: wat
de klant wil intereseert ons geen ene donder/flikker (kies het woord wat het lekkerst bekt in uw geval) we trappen de mail toch de mailbox in.
(en.. guess what: ook dat is een spammer techniek).

Ik heb niet de illusie dat dit betoog inhoudelijk bij CB tot een mentaliteitsverandering zal leiden. Commerciele berichten en It’ers staan altijd op gespannen voet met elkaar. Uw potentiele winst is groter als mijn ‘verlies’ in deze. Daarom heb ik mijn ‘verlies’ omgezet in een winst. Ik heb geleerd en mijn voordeel ermee gedaan. Kijkend naar wat jullie doen en ik kan doen.
Technieken overnemen en toepassen. Automatismen creeren en deze toepassen.

Met een beetje geluk ziet u het.

Met vriendelijke groet,

DenBolle

Mhm.. Dat wekt interesse. Weliswaar van medewerker twee, de eerste is al afgehaakt :

Beste meneer Bolle,

Bedankt voor uw e-mail van 14 augustus 2012. Ik zal proberen u overal een duidelijk antwoord op te geven. Ik hoop dat u begrijpt dat ik u niet overal een (wenselijk) antwoord op kan geven. Dit mede omdat uw vraagstelling duid op een uitgebreide kennis van IT. Ik kan mezelf deze kwalificatie niet geven, daarvoor mijn excuus.

Ik kan niet nagaan op welk moment en op welke manier u akkoord bent gegaan met het ontvangen van aanbiedingen van ons per e-mail. Wellicht heeft u een online klantomgeving? In dit geval bent u akkoord gegaan met ons Privacy Statement(). Het kan ook zijn dat uw e-mail adres gevraagd is bij het afsluiten van een financieel product bij ons. Het zou kunnen dat u bij het invullen van een enquête ooit deze toestemming gegeven heeft.

Wij sturen zonder aanmelding geen nieuwsbrief. Op het moment dat u zich ervoor aangemeld heeft, staat onderaan de e-mail altijd de mogelijkheid om u ervoor af te melden.

De keuze voor HTML is voor mij niet te verklaren. Wel geven we u de mogelijkheid om de nieuwsbrief, en andere uitingen, op onze website te bekijken. Ik kan mij niet voorstellen dat de keuze voor een bepaalde programmeertaal ervoor zorgt dat een partij automatisch de titel ‘spammer’ kan krijgen. Uiteraard kan het wel zo zijn dat spammers erom bekend staan bepaalde ‘talen’ als voorkeur te hebben.

Het klopt dat ik niet weet of u een auto heeft. Dit is ook van toepassing bij TV reclames. ‘Heineken’ weet niet of u bier drinkt, ‘Frolics’ weet niet of u een hond heeft, en ‘Provincie Limburg’ weet niet of u de wens heeft om te verhuizen. Toch zult u (wellicht) zo nu en dan een reclame van ze voorbij zien komen.

U heeft mijn nieuwsgierigheid getriggert met uw opmerking dat ik met wat geluk zal zien wat uw nieuwe werkwijze is. Wellicht kunt u mij doorverwijzen naar uw initiatief? Ik bevestig u bij deze in ieder geval dat u geen reclame-uitingen meer van ons ontvangt in uw mailbox.
U staat wel aangemeld voor onze ‘Pensioen Beleggingsnieuwsbrief’. Als u ook deze niet meer wilt ontvangen kunt u dat aangeven.

Heeft u nog vragen? Wij denken graag met u mee. Bel ons daarom gerust. Dan kunnen wij u helpen en uw vragen beantwoorden. U bereikt ons via telefoonnummer [snip even apeldoorn bellen]. Van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 09.00 tot 16.30 uur.

Met vriendelijke groet,
Centraal Beheer Achmea

[snip tweede medewerker]

Klantcontact Particulier Schade

Op zich zijn die argumenten die worden aangehaald complete onzin. Als ik een tv aanzet weet ik dat ik reclame te zien kan krijgen en daarom kies ik er voor om die bak uit te laten. Mijn prive mailbox is wat anders, daarvan weet ik niet dat ik reclame kan krijgen..

Beste [snip naam tweede medewerker],

In navolging van je antwoord heb ik toch nog een aantal opmerkingen.

“Ik kan niet nagaan op welk moment en op welke manier u akkoord bent
gegaan met het ontvangen van aanbiedingen van ons per e-mail. Wellicht
heeft u een online klantomgeving? In dit geval bent u akkoord gegaan
met ons Privacy Statement(). Het kan ook zijn dat uw e-mail adres
gevraagd is bij het afsluiten van een financieel product bij ons. Het
zou kunnen dat u bij het invullen van een enquête ooit deze
toestemming gegeven heeft. ”

hoe je het dus ook wend of keert : jullie houden dus niet conform de wetgeving bij wie wanneer op welke wijze een opt-in actie doet, of jullie kiezen voor een gedwongen opt-out (‘in dat geval bent u akkoord gegaan met ons privacy statement’)  Zelfs in dat geval is de aanbieder (jullie dus) verplicht een registratie bij te houden.
Tot dusver kan ik niet anders dan jullie als spammer blijven kwalificeren.

“Ik kan mij niet voorstellen dat de keuze voor een bepaalde programmeertaal ervoor zorgt dat een partij automatisch de titel ‘spammer’ kan krijgen. Uiteraard kan het wel zo zijn dat spammers erom bekend staan bepaalde ‘talen’ als voorkeur te hebben.”

Correct, het gebruik van html als code voor een mail maakt niet primair dat de html-mailer een spammer is. Wel is het zo dat naast de andere punten die ik aanhaal (en die veel zwaarder wegen inzake deze materie) het een ondersteuning is van de kwalificatie spammer: immers een niet op een bepaalde doelgroep (denk aan het autobezit ed.) op zich niet bijster interessante aanbieding wordt door optische trucjes ‘opgeleukt’. Dat is wel wat spammers vaak doen.

‘Het klopt dat ik niet weet of u een auto heeft. Dit is ook van toepassing bij TV reclames. ‘Heineken’ weet niet of u bier drinkt, ‘Frolics’ weet niet of u een hond heeft, en ‘Provincie Limburg’ weet niet of u de wens heeft om te verhuizen. Toch zult u (wellicht) zo nu en dan een reclame van ze voorbij zien komen.’

Op zich een goed argument, ware het niet dat in dat geval de de door mij gekozen communicatie kanalen bepalen of ik er wel of geen bezwaar tegen heb. Ik luister met plezier naar de radio en hoor dan inderdaad reclame. Sterker, ik snap dat omdat ik niet aan de kosten van het radiostation bijdraag en dat dat deels middels reclame inkomsten moet worden betaald. TV, in de spaarzame momenten dat ik dat kijk (en eerlijk is eerlijk ook met zeer veel plezier de ‘even apeldoorn bellen’ reclames zie voorbij komen). In dat alles heb ik geen kosten en kan ik bepalen of ik wel of niet radio/tv aanheb. Wat ik verkapt het kijk en luistergeld betaal via de belasting wisselt niet of ik nu wel of niet de radio aan heb, of TV kijk.
Echter voor email geldt een duidelijk ander regime: primair hierom: het is een door mij betaalde mailbox. Met andere woorden ik bepaal aan wie ik toestemming geef om in die mailbox wat achter te laten. Op dit moment gaan die kosten dubbel op: ik zit in portugal en heb naast mijn in nederland betaalde mailbox ook een prepaid data-abbonement afgesloten om bijvoorbeeld mail te kunnen ophalen en lezen. Een deel van mijn bandbreedte is dus nu verloren gegaan aan informatie/data waar ik niet op zat te wachten of waar ik toestemming voor gegeven heb. Chargerend :
u steelt een deel van mijn prepaid abonnement.

“U heeft mijn nieuwsgierigheid getriggert met uw opmerking dat ik met wat geluk zal zien wat uw nieuwe werkwijze is. Wellicht kunt u mij doorverwijzen naar uw initiatief?”

Dat kan, maar dat zou te makkelijk zijn. Immers tot nu toe hebben jullie precies dat gedaan wat ik niet wilde (met een omtrekkende beweging mij van de lijst afhalen, en niet vertellen waar ik dan zou hebben gemeld dat mijn leven niet langer vol te houden was zonder jullie commerciele aanbiedingen.) dus in het kader van dan ik ook niet doen wat jullie vragen meld ik het niet direct. Niet direct betekend dat ik u er niet op attendeer, maar wel kan melden dat het gewoon in dit bericht staat.

Ik denk dat ik vandaag of morgen op mijn blog eens een stukje over spammers, verzekeringsmaatschappijen en disclaimers ga schrijven. Dat past mooi in de reeks over russische bruiden, privacy invading behaviour van bedrijven en overheid en is gewoon ook leuk om te doen.

Met vriendelijke groet,

DenBolle

En al die tijd staat telkens onder mijn mail mijn disclaimer. Omdat ik stoïcijns aan het bottomposten was waar de medewerkers van Apeldoorn aan het topposten waren is mijn discplaimer wat zoek geraakt.

En die disclaimer luid als volgt :

|———————— [BEGINCLAIMER]———————————|
De informatie in dit bericht is niet vertrouwelijk.
Door het toezenden van mail zien de verzender en ontvanger af van de
vertrouwelijkheid van de uitgewisselde informatie, tenzij anders
uitdrukkelijk schriftelijk is overeengekomen. Een formulier kan kostenloos
worden opgevraagd via dontfuckupmycorrespondenceplease@denbolle.nl
Delen van of de totale correspondentie kan zonder opgaaf van reden
worden gepubliceerd op internet, blogs of andere electronische wijze.
Wij kunnen niet garanderen dat deze correspondentie in onaangetaste
wijze of juiste context wordt geplaatst.
Derden zullen geslaagde pogingen nemen deze correspondentie aan te passen.
Deze claimer kan op elk willekeurig moment eenzijdig door ons worden
aangepast of vervallen worden verklaard. U als ontvanger verklaard zich
met deze claimer ongevraagd akkoord en bevestigd uw instemming door
correspondentie aan mij te richten, zowel op uw eigen initiatief
als op ons verzoek.
|—————-[ENDCLAIMER]————  *db claimer v.2012/345.83//23*|

Dus aangezien ze stug doormailden: ze waren er mee akkoord 😉

Dat emailadres werkt overigens: Mail erheen en je krijgt een netjes formulier waarmee die andere partij om geheimhouding kan vragen. Moet ie alleen nog even aan denbolle.nl worden gefaxed.

Wil je de disclaimer ook gebruiken, klik op dit linkje om de tekst als bestand te downloaden.

2 commentaren op: BeginClaimer

  • Goh, een mondige consument, dat zal even schrikken geweest zijn. Schijnbaar wel iemand met een beetje psychologische basis (meerdere erkennen in ICT zaken) of zou het angst zijn 😀

    Tering, heb jij een fax joh?!

Commenteer