Kijk ook eens hier:

scheidslijnThink!scheidslijnThink!scheidslijnMAG - Motorrijders Actie GroepscheidslijnBoshuizen motorservice lemelerveldscheidslijnONeDay Reclame - EdescheidslijnLimes ICTscheidslijn

Malmö – because I can

Het zal me toch niet gebeuren dat ik op een dikke 40 km van Malmö zit en niet even Zweden aantik. Aangezien ik geen goed idee heb wat het weer gaat doen de aankomende dagen en het weer nu winderig en regenachtig is ik toch op de brommert zit in het kader van brokjes: Malmö.

Als ik gegeten heb stap ik rond 1900 uur op, en voer het centrum van Malmö in als doel.
Door de bebouwing van København heb ik niet goed zicht op de windsterkte, maar dat zal straks wel anders zijn.
Als ik bij Ørestad de snelweg naar Malmö op ga begint het iets harder te regenen. Doorrijdend en de borden ‘Last exit in Denmark’ negerend ga ik de Øresund over. Eerst door een tunnel, waar mijn helm erg ruis arm blijkt te zijn, zo zonder tegenwind en zijwind.
Dan weer naar boven en daar heeft de wind vrij spel. De borden geven aan dat 110 km/h is toegestaan, maar op sommige punten haal ik amper 80 km/h, de motor slingert tussen de wegmarkeringen. De wind gaat zo hard dat de regen horizontaal over de weg jaagt.
Na een ritje van nog geen 20 km over de brug over de Øresund ben ik op de rondweg van Malmö, en het navsys stuurt me het centrum in. Geen idee heb ik wat ik aantref, in het donker met een gierende regenbui een vreemde stad in rijden is natuurlijk ook niet echt de meest handige zet.

Zodra ik een plein zie parkeer ik de motor even ter bewijs dat ik er echt ben geweest, dus even de standaard kiekjes in toerist modus :Beeld, plein, oud gebouw met naam

Plein

Oud gebouw met naam

Het blijft regenen en ik pruttel op m’n gemak door de straatjes. Op een bepaald moment ben ik een een wijk waar duidelijk de duurdere huizen staan, en ik realiseer me dat mijn “observerend rijgedrag” de aandacht zou kunnen trekken. Mwha.. tot dusver, tegen alle verwachting in, ben ik nog niet met de politie in aanraking geweest, dus eens kijken wat dat wordt. Uiteindelijk niets, de Zweden zijn zoals alle Scandinaviërs rustig van insteek en het opgefokte gedrag uit Nederland missen ze hier gelukkig.

Waar in Nederland hobbels als snelheidsbeperking worden toegepast gooien ze er hier kuilen tegen aan, en op straathoeken basaltklinkers. Om niet uit te glijden of over het stuur gelanceerd te worden hou ik de snelheid zelfs lager dan de toegestane 40 km/h. Via allerlei tussen straatjes kom ik in de verschillende wijken terecht, die net als in København hun zeer eigen bouwstijl hebben.

Beeld

Dan zo rond half tien begint het zo hard te regenen dat de inslaande regen op de wegen een soort van mist opwerpt. M’n pak is waterdicht, maar de kieren bij handen en nek niet voldoende. Uiteindelijk ben ik hier een uurtje als ik in de gierende regen weer terug ga.

als ik Malmö uitrij blijkt de wind buiten de stad veel sterker te zijn als ik had verwacht dus met aangepast snelheid naar het tolpunt. Als ik daar voorbij ben en de brug oprij moet ik me met beide handen zo vasthouden dat het niet leuk meer is. Op sommige plekken rij ik niet harder dan 65 km/h. Ik slinger alle kanten op, de wind rukt aan kleding en motor en de auto’s achter me blijven een gezonde afstand houden maar halen ook niet in. Op een paar na, maar de twee achter me blijven ook achter me rijden. Dat houden ze vol tot we weer in Denemarken zijn en ik in de tunnel me zelf weer wat fatsoeneer. Water uit de handschoenen geknepen, vizier weer in fatsoen, water uit de nek gedrukt en klaar maken voor het laatste stukje naar het hotel.

Vandaag : mooi weer voorspeld (in elk geval geen regen) dus op naar de tip van een collega, een natuurgebied in Zweden.

De gereden route gisteren (in Malmö):

toerist in Malmö (click voor groter)

Geef je commentaar: