Kijk ook eens hier:

scheidslijnThink!scheidslijnThink!scheidslijnMAG - Motorrijders Actie GroepscheidslijnBoshuizen motorservice lemelerveldscheidslijnONeDay Reclame - EdescheidslijnLimes ICTscheidslijn

Hey Pliesie, bennu nu?

Onze stoere crimefighters Teeven en Opstelten en hun legertje ambtenaren hebben de boetes per 1/1/2012 verhoogd. Goede zaak? Neuh, want het geeft inmiddels precies aan waar het om gaat.

Om geld. Onze overheid die alles in euro’s (voor zolang die nog bestaat) probeert te vervatten weet aan alles een goed prijskaartje te hangen. Vorig jaar na het aantreden van Rutte en de draaipoedel Wilders (Waar was jij toen in Staphorst de CU voorstelde om de info mbt abortus van de overheid site te wieberen? Is toch ook een soort fundamentalisme maar dan nu door te grijze blanken?) werd voortvarend aangemeld dat bonnen quota’s weg moesten. Minder burger pesten. Ik schreef al eerder dat ze daar op zouden terugkomen, immers de flitsbrigade staat elk jaar voor minstens 600.000.000 eypo (Da’s ruweg een dikke 1.000.000.000 Florijnen) in de staatsbegroting. Dat merk je als dat minder wordt.

Niet om nu ‘zie je wel’ te spelen, maar ze hebben het gemerkt. Minder bonnen is minder doekoe. Minder doekoe is minder spenderen en bijvoorbeeld dure JSF’s kopen.
Dus minder burger pesten maar daar moet dan wel een draai aan gegeven worden. Dus minder burger pesten is nu meer Burger naaien. De boetes gaan omhoog. De site van het OM heeft het opgeven om het in een veiligheidsjasje te stoppen en spreekt ook al openlijk over tarieven. Een soort van dienstverlening van de overheid die dan achteraf ‘facturabel’ is.

Geeft verder niet, maar als je oplet zie je in een heel groot aantal ‘verhogingen’ het argument naar voren komen ‘gevaarzetting‘ . Dus een beetje spelen dat iets heel erg gevaarlijk is en dan de prijs verhogen. Dat klopt op zich dan wel als commercieel verhaal, op de kermis is de draaimolen ook goedkoper dan de laatste zwaartekracht tartende machine.

Maar wat ze niet vertellen is waar het gevaar in schuilt.. in de techniek. Alle makkelijk te signaleren ‘overtredingen’ zijn verhoogd. Te veel herrie (waarnemingsmodus : pliesie in auto die de autoradio/districts mobilofoon niet meer kan horen = boete) en uiteraard de deelkantoren van Gatso. Makkelijk te flitsen zaken: hup prijs omhoog.

Zaken waarvoor extra mankracht voor nodig is (dwz. manneke/meiske in/op/aan busje/auto/brommert) worden minder. Dat houdt dus in dat er in 2012 meer verdiend zal worden aan te hard dan aan bellen in de auto, of met defecte verlichting rijden.

De weggebruikers die zich helemaal uitleven zullen zeker niet worden beboet, want daar is geen mankracht voor. Wel om je cavia met blauw-blauw-ta-lu-en-pu (uitspreken om het soundeffect te horen) bij je weg te halen als ie weer krijsend in de kamer in z’n kooi staat.

Vanwaar deze tirade?
Vanochtend was na het nieuws de lijst met bekende flitsers op gelezen. Vechtend voor onze wegveiligheid. Right.
Maar de serieuzere overtredingen .. daar hadden ze net geen auto’s voor. Dus toen ik tevreden pruttelend naar het werk ging was het op de A28 met file raak. Net als alle dagen dus geen probleem. Volgens het gedoogd beleid mag je als motorrijder er tussen door dus waar het kan doe ik dat. Vrolijk de mensen die ruimte geven groetend, en zeker die gasten in de vrachtwagens die dan de 50 ton even 50 cm opschuiven zodat ik er langs kan. Dan zie je zo links en rechts dat het met de vriendelijkheid op de weg goed te doen is.

Tot je die ene azijnneuker tegenkomt. In de net de te grote auto met forse bijtelling (“heheh.. maar de de buurman heeft deze niet, dus het is het lijden waard’) rijd ie mee in de file. Heftig trots op zijn bolide en zijn machismo status daarmee validerend rijdt ie rond. Maar verrek.. in de spiegel..Het zal toch niet ? Jawel, die motor wil er langs. Een direct gevoel van vernedering onderdrukkend zal er voortvarend ingegrepen worden. En zo geschiede. De man probeert in zijn azijnmodus de motor te snijden :

En wat later (nadat ie met een vergrootglas mijn achterkant van de motor bekeken heeft) nog een staaltje territorium drang.Wat j’m dan wel moet nageven is zijn manier van communicatie: met de clignoteur (;-) ) aan worden vingers en voorhoofd gebruikt om mij te vertellen wat ie er van vindt. Niet dat zijn standpunt als volslagen onverwacht overkomt trouwens.

Dus pliesie :

Ik heb een factuur voor jullie :
Onnodig links rijden : € 120,-
Geen richting aangeven : € 85,-
Bumper (spatbord kleven) €650,-
Met je bakkes op denbolle.nl staan : priceless

Totaal : € 855,-

Van harte!

Mijn provisie (met de huidige benzine prijzen moet je toch wat vragen) 10%? Deze kan wat mij betreft in het fonds ‘hennepkwekers uit de woning.’

2 commentaren op Hey Pliesie, bennu nu?

Geef je commentaar: