Kijk ook eens hier:

scheidslijnThink!scheidslijnThink!scheidslijnMAG - Motorrijders Actie GroepscheidslijnBoshuizen motorservice lemelerveldscheidslijnONeDay Reclame - EdescheidslijnLimes ICTscheidslijn

Nederland failliet : veiligheid heeft een prijs

Net een paar dagen weg uit Nederland, en een luie leesdag hebbend zie ik dat Nederland failliet gaat.

Eerst al was er de rare handeling om op verkeersovertredingen een verhoging van 15% op het boetegeld te doen. In eerste instantie gerechtvaardigd met een slappe poging tot damage control omdat de veiligheid harder moest worden verdedigd.
Later blijkt zoals door het NRC is gemeld dat om een keiharde cashflow correctie voor de staat gaat. De staat kwam 50.000.000 eypo te kort (gevalletje wachtgeld intensivering na de laatste acties bij de verkiezingen) en met die 15% kwam dat weer mooi in orde. De flitsbrigades van Koos $p€€ kunnen verder gaan met het in gevaar brengen van de automobilisten en motorrijders: zie hier

Maar goed, Nederlanders zijn uitstekende zeikers die toch niet doorpakken als ze hun lawaai kenbaar gemaakt hebben, en dus is fase twee van de burger genadeloos in de kont naaien aangebroken. We krijgen over alle boetes 15% budgetaanpassingsverhoging.

Die 15% geldt dus ook voor de meest knullige bekeuringen die zelfs de adspiranten van de pliesieschool snel vergeten als ze eenmaal echt aan de bak gaan.
Je kan er dus vergif op innemen dat er eerdaags een house aan makkelijk te verdienen bekeuringen gaat ontstaan. Dus denk aan een vuilniszak te vroeg buiten zetten, een keer op de fiets je hand naar rechts niet uitsteken, winkelwagentje even meenemen naar de parkeerplaats verderop,  je kent die hele kleine foutjes wel. Nu kun je ze maken in de wetenschap dat de wachtgeldregelingen gevoed blijven door jouw misdadig gedrag.

Overigens is de overheid al een poosje met een raar spelletje bezig. De overheid, die primair voor een veilige samenleving dient te zorgen, gaat er standaard al vanuit dat we met z’n allen een dikke 600.000.000 euro per jaar opbrengen aan boetes. Waarvan dan een kleine 70% voor de 0-4 km/h te hard zijn, en iets van 16 % voor 4-10 km/h tehard. die getallen zijn al wat jaren  +/-  2% stabiel.  Daarmee is al meteen overduidelijk waarom de overheid niemals never njet zijn jacht op de kleine overtreder zal opgeven: dat is te veel geld te makkelijk verdiend.
Overigens wil ik hier geen primaire discussie voeren over wel of niet flitsen en bekeuren, of vanaf hoeveel km/h te hard. Blijkens de gestage stroom kleine snelheidsovertredingen die machinaal worden verwerkt (incl. de dan ineens schijnbaar kostendekkende 6 euro ‘administratiekosten’) kan je concluderen dat flitsen niet werkt.
Persoonlijk heeft die keer dat ik door een agent gestopt werd wegens (volgens zijn zeggen begrijpelijk) rechts inhalen met aanhangend prijskaartje en een waarschuwing voor kleven mocht ontvangen meer indruk gemaakt dan de kleinere bekeuringen tot 100 euro. Het betoog wat de agent hield over het kleven, wat ik eigenlijk heel onnadenkend en niet bewust deed, en de risico’s (die ik ook wel snap) maakte echt wel een verschil in mijn rijgedrag. Niet wat betreft rechts inhalen, maar wel wat betreft kleven en afstand houden. Mijn afstandhouden is voor de gemiddelde automobilist een mooi prop gaatje waar ie nog even de auto in kwijt kan voor ie weer stil staat. Maar ja.. zo’n gesprekje kost een dikke 10-15 minuten en levert geen geld op. Een ‘pats’ langs de snelheidscamera kost een 0,1 seconde, en levert gemiddeld 50 euro op. Kijk maar waar de overheid dan het accent legt, veiligheid heeft bij de huidige regering wel degelijk een prijs. Ze willen ook niet dat we ons gedrag aanpassen, ze willen alleen maar dat we ervoor betalen.

En dat beleid zetten ze consequent door. Het OM klaagt dat de verschraling van de uitvoerende mogelijkheden voor Justitie problemen oplevert en er steeds minder zaken door rechtbank kunnen worden behandeld. En dat is begrijpelijk. De staat heeft zijn geld op een verkeerde manier ingezet en zit niet meer te wachten op geldverslindende zaken en procedures waar als alles goed gaat dure gevangenisdagen tegenoverstaan. Dus als het even kan worden taakstraffen in boetes omgezet en worden boete bedragen verhoogd. Een systeem wat jaaaaaaren geleden door de kerk ook al eens ingevoerd werd : aflaten. Je kan tegenwoordig alles uitvreten wat verboden is, mits je maar betaald.

Dus om een mooi onderzoekje te doen als er voor de zoveelste keer je woning overhoop is gehaald is er niet. Of eens een goed onderzoek te doen naar dat rare lijk wat al maanden in een boom hing, nee, dat kost te veel.

Waar we wel geld en agenten voor gaan vrijmaken is de bestrijding van hufterig gedrag in het verkeer. En dan hebben we het niet over mensen afsnijden op de weg, of kleven, nee, dan gaan we voor het grote geld. Makkelijk incasseren. Even de radio van zender verwisselen -> Boete, even een snee brood eten –> boete! En het mooie is, die 2 agenten die jou ingebroken woning zouden kunnen onderzoeken horen bij de 30.000 agenten die worden vrijgemaakt om al dit misdadige huftergedrag te beboeten.  En op zich is dat niet verkeerd, er gaat vaak het een en ander mis op de weg juist door dat soort afleiders, maar zou je dan niet eigenlijk daarop altijd moeten controleren en reageren ?  Oh nee… dat kost geld.

Kijk, zo kennen we de regering van normen en waarden van onze JP weer : Wir sollen verbieten und verboten machen und Sie sollen zahlen ! Ausweis bitte !

Geef je commentaar: