Kijk ook eens hier:

scheidslijnThink!scheidslijnThink!scheidslijnMAG - Motorrijders Actie GroepscheidslijnBoshuizen motorservice lemelerveldscheidslijnONeDay Reclame - EdescheidslijnLimes ICTscheidslijn

‘Mobiel internet wordt duurder’

Zo kopt nu.nl op dit moment. Een interview in de FD met de financieel directeur van T-Mobile wordt aangehaald. Dat bedrijf dat als eens een oprisping had door magenta als copyrighted kleur vast te leggen.
En daarmee schaart de grote telecomprovider zich achter een andere dubieuze groep aanbieders. De drugsdealers. Net als IT’ers benoemen zij hun clientèle als users maar daar houdt de overeenkomst op.
T-Mobile gaat verder en kopieert schaamteloos het verdienmodel van de drugsdealers. In eerste instantie zorgen ze ervoor dat ze de duidelijke leverancier van een gewild goedje zijn. Het poeder is nu vervangen door een gesloten doos van Apple. Eentje die met allerlei mooie gadgets in no-time in de lijst van ‘I’ll die without‘ lijstjes van de gadgetgeile paarsbroeken kwam en daarna vol overgave en zonder nadenken met stip door de jongere generatie op de ‘You don’t  exist without‘ lijstjes geplugged werd. Mede door een subtiel in stand gehouden tekort aan de Iphones werd de begerenswaardigheid tot grote hoogte gestuwd.

Even buiten beschouwing latend of een apparaat, waarvoor je nu kan verwachten dat iemand “I-screengrease remover” (Verkrijgbaar als App en offline doekje! Bestel nu!) gaat bedenken, echt zo goed is als de marketing afdeling je wil laten geloven doet ie een ding echt heel goed. De introductie van mobiel online zijn.

Alles wat je nodig hebt voor het apparaat (Apps, internet en email) is online te doen. Slechts weinigen realiseren zich dat door een sluikse koppelverkoop online zijn datatransport inhoud. Bij de Iphone is makkelijk een always-on internet verbinding te krijgen, en voor weinig. Alleen als je per abuis op vakantie online bent krijg je even een tipje van de sluier gelicht, want de plaatselijke dealer heeft net wat andere tarieven dan je vertrouwde nederlandse straatdealer. En ach, na twee weken werken en weer onbeperkt internetten maakt de comfortable onlineroes zich weer van je meester en vergeet je dat er tellertjes in het spel zijn.

En zo ga je verder. Dat apparaat heb je met een duur abonnement voor een jaar afgesloten of voor iets minder duur voor 2 jaar. Met elke touch op het scherm wordt je afhankelijker van de online informatie die snel en flitsend op het scherm verschijnt. Te laat? Snel een sms. Verjaardag vergeten? Snel een restaurant dicht bij gevonden en een e-card gestuurd. Je kan niet meer zonder. Als de Iphone gestolen wordt krijg je ontwenningsverschijnselen maar daar heeft de dealer wat voor: een verzekering, je hebt zo een nieuwe. Die nieuwe voorkomt dat je cold-turkey moet afkicken van alles wat op het grote web gebeurd.
Wat later hebben ook de andere dealers van online-snoepgoed hun speelgoed klaar. En iedereen komt online en kan niet meer zonder.

Maar zoals het drugdealers betaamt gaat het ook met de telecomboeren. Er wordt jacht op ze gemaakt, en in nederland is dat de staat. Iets wat er niet is of waarvan niemand eigenaar is weet de staat in geld om te zetten: Frequentieveilingen.  Het equivalent van opgerolde druglijnen. Ze kosten klauwen vol geld wat door andere moet worden verdiend. Die anderen zijn de gebruikers. Vol overgave moeten ze zich voeden met de online-medicatie. Meer, veel meer, en vooral sneller. CLICK ME! is de opvolger van de Tiroolse “Oi, Jah, ich komme!
Zonder de te knipperen met de ogen betalen die telecomdealers de schandalig hoge prijzen voor iets wat ze zelf moeten bouwen, onderhouden en volproppen. Geen probleem, de geldbron is al lang afhankelijk.

Waar in de IT wereld al lang ‘het word minder” uit elke vorm van prognose is geschrapt zijn de telecomdealers die zin als credo gaan voeren. Ondanks de verkoop van 800.000 iphones zijn ze ineens flabbergasted dat er zoveel mobiel internet wordt gebruikt.  Terwijl een provider op z’n kloten krijgt dat ie de betaalde frequentie nu toch eens moet gaan gebruiken bouwen anderen de netwerken uit. Omdat het minder wordt?

En dan ineens de finishing touch van de dealer.  Als een echte drugsverkoper heeft ie je volkomen afhankelijk gemaakt aan online zijn. En dan met krododillentranen moet ie het echt duurder gaan maken, dikke huilie : “Sorry, sorry.. maar het kan niet anders” Dat ie 31 miljoen eypo (wacht : 31.000.000 euro, of 6000000 belminuten) extra verdiend heeft ten opzicht van vorig jaar (430.000.000 miljoen euro / 86000000 belminuten) vergeet ie je te vertellen.
En jij ?
Arme junk die je bent, je gaat het betalen….

Een commentaar op ‘Mobiel internet wordt duurder’

  • Co

    och, ik krijg geen tablet van ’t werk, heb mobiel internet geblokkeerd en geloof in menselijk contact (vandaar dat ik electronisch reageer 😉 )
    duzzz, het antwoord is: ik ben nog niet verslaafd, geloof nog steeds in een cd in een hoesje.
    ouderwets? ja. maar nog steeds gelukkig. daarom moet ik ook zo lachen om de krokodillen tranen van Den. Ja, geef maar toe, je bent een van de verslaafden…..
    en hebt ook nog eens de verkeerde provider genomen. junkie!

Geef je commentaar: